Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-02)

Etter 7. årstrinn

Muntlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • regulere tonehøyde og stemmestyrke, med ord- og setningsrytme
  • reprodusere rytme og betoning i enkeltord og vite hva stemmemodulering kan benyttes til
  • regulere en samtale ved setningsmelodi, betoning, stemmeleie, pauser og kroppsspråk
  • stille spørsmål og gjøre seg forstått i møte med hørende og døve
  • opptre i ulike språkroller gjennom rollespill, drama, opplesing, intervju og presentasjoner
  • lytte til og vise respekt for andre oppfatninger og standpunkter og uttrykke egne standpunkt på norsk eller tegnspråk
  • presentere fagstoff på norsk eller tegnspråk med og uten hjelpemidler
  • drøfte og vurdere skjønnlitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser på norsk eller tegnspråk
  • gjenfortelle på norsk eller tegnspråk hovedtrekk fra barnelitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser

Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke grunnleggende regler for grammatikk, rettskrivning, syntaks og ulike setningstyper i egen tekstproduksjon
  • anvende et ordforråd som dekker ulike emner fra dagliglivet og andre fag
  • skrive sammenhengende tekster som forteller, beskriver, informerer og spør
  • gjenfortelle og oppsummere tekst og forme spørsmål og forklaring til en tekst
  • presentere et tema skriftlig
  • skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift
  • strukturere tekst etter tidsrekkefølge og tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
  • vurdere egne og andres tekster og ta imot tilbakemeldinger
  • lese og innhente informasjon fra tekster av ulik lengde og i ulike sjangere, både skjønnlitteratur og sakprosa
  • bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst i ulikt tempo
  • lese eldre og nyere barnelitteratur og sakspregede tekster
  • gjenkjenne bokstavene som finnes i samisk alfabet
  • bruke oppslagsverk og ordbøker
  • bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster
  • bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte
  • forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett

Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
  • presentere egne tekster med bilder, tegnspråk, bevegelse, drama, rytmikk og gjennom digitale verktøy
  • bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • identifisere og kategorisere likheter og forskjeller mellom norsk, norsk tegnspråk og engelsk
  • gjenkjenne sidemål, svensk, dansk og samisk
  • finne språklige særtrekk i sitt eget miljø og sammenligne med noen andre dialekter på norsk og tegnspråk
  • presentere noen sentrale barnebokforfattere
  • gjenkjenne flertydighet i språket
  • sammenlikne og presentere personer og handling i barne- og ungdomslitteratur

Side 8 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!