Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-02)

Etter 10. årstrinn

Muntlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte til, avlese og gjenkjenne en del alminnelige slanguttrykk og ungdomsspråk
  • oppfatte innhold og informasjon i visualiserte tekster og gjengi på norsk eller tegnspråk
  • forklare på norsk eller tegnspråk hvordan rytme, stemmestyrke og intonasjon kan bidra til språklig innhold
  • avlese og benytte et ordforråd som dekker ulike emner og fag
  • formidle på norsk eller tegnspråk et budskap med sammenheng og presisjon
  • uttrykke egne meninger på norsk eller tegnspråk i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
  • planlegge og gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner og rollespill på norsk eller tegnspråk tilpasset ulike mottakere
  • bruke ulike strategier for å lære seg norsk

Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese og gjenfortelle eldre og nyere ungdomslitteratur
  • benytte ulike lesestrategier for å forstå innhold og budskap
  • bruke fagterminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
  • lese og skrive tekster i ulike sjangerer, både skjønnlitteratur og sakprosa på hovedmålet: diskusjonsinnlegg, artikkel, formelt brev, novelle, fortelling, dikt og drama
  • uttrykke seg skriftlig med presisjon og sammenheng og benytte et variert og nyansert ordforråd og ulike setningskonstruksjoner i eget skrivearbeid
  • vurdere egne tekster og egen skriveutvikling ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
  • gjøre rede for hvordan tekster i ulike sjangerer kan bygges opp på ulike måter
  • gjenkjenne de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster, sammenligninger, symboler og språklige bilder
  • beherske tekstbehandlingsverktøy til egen skriveprosess og bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
  • bruke tekster hentet fra bibliotek, internett og massemedier på en kritisk måte og referere til benyttede kilder
  • lese og hente informasjon fra et utvalg svenske og danske tekster
  • utvikle egne tekster fra ide til ferdig produkt inspirert av litteratur

Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese og vurdere tekst og bilde i propaganda, kunst og reklame
  • beskrive og fortelle om tema og komposisjon i visuelle uttrykk og sammensatte tekster
  • bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster
  • bruke digitale medier i dialog med andre
  • tolke og beskrive grafisk representasjon og andre data i digitale medier

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte språklige likheter og forskjeller mellom norsk og tegnspråk
  • gjenkjenne og navngi sentrale trekk ved noen regionale dialekter
  • gjøre rede for språk- og litteraturutvikling fra 1850 til i dag
  • forklare språkdebatt og språklig variasjon i Norge i dag
  • presentere viktige temaer i sentrale samtidstekster og sammenlikne dem med framstillinger i klassiske verk fra norsk litteratur: kjærlighet og kjønnsroller, helt og antihelt, virkelighet og fantasi, makt og motmakt, løgn og sannhet, oppbrudd og ansvar
  • gjøre rede for hvordan samfunnsforhold, verdier og tenkemåter fremstilles i oversatte tekster fra samisk og andre språk
  • skille mellom og vurdere positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • presentere resultatet av fordypning i to selvvalgte emner; et forfatterskap, et litterært tema eller et språklig tema

Side 9 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!