Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-02)

Etter 4. årstrinn

Muntlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte ut, avlese og forme språklydene på munnen
  • bruke de vanligste språklydene og konsonantforbindelsene
  • lytte ut, munnavlese, forstå og uttale vanlige norske ord og fraser fra skolehverdagen
  • bruke enkle muntlige fraser for å få hjelp til å forstå og bli forstått
  • vise hva eget lydregister kan brukes til i kontakt med andre og delta i samhandling med andre gjennom lek, dramatisering og improvisasjon
  • delta i kommunikasjon og samhandling med andre på norsk og tegnspråk
  • navngi og bruke tall til å angi priser, alder, tid, mengder og størrelser
  • framføre tekster for medelever på norsk og tegnspråk

Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • anvende ofte brukte grammatiske strukturer, småord, sentrale setningsmønstre og stavemåter
  • bruke og beskrive sentrale ordklasser og tegnsetting i egen og andres tekster
  • skrive beskjeder og beskrivende, fortellende og spørrende setninger
  • skrive fortellinger, eventyr, brev, dikt og sakspreget tekster
  • skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift
  • ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning
  • eksperimentere med ulike lesestrategier
  • lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner
  • benytte et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke kunnskap, opplevelser, følelser og egne meninger
  • bruke ordbøker og andre hjelpemidler i egen språklæring
  • foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • lese og skrive tall som angir priser, alder, tid, mengder og størrelser
  • finne stoff til egne skriveoppgaver ved hjelp av kilder på bibliotek og Internett

Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • oversette enkle tekster fra tegnspråk til norsk og fra norsk til tegnspråk
  • gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og tv-programmer
  • lage fortellinger ved å kombinere bilde, tegnspråk, ord, lyd og drama

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive likheter og forskjeller mellom ord, uttrykksmåter, ordklasser og deres funksjon på tegnspråk og norsk
  • forklare forskjellen på språkbruk og språkvalg i nær- og fjernkommunikasjon
  • beskrive sjangertrekk i eventyr og fortellinger
  • presentere hovedinnholdet og tema i barnelitteratur
  • variere setningskonstruksjon

Side 7 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!