Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-02)

Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse

Muntlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for på norsk eller tegnspråk, egen stemmebruk og ordvalg
  • vurdere egen talespråklige utvikling og språkvalg
  • mestre ulike muntlige roller på norsk eller tegnspråk som aktør og tilhører
  • vurdere og gi tilbakemelding på norsk eller tegnspråk på andre muntlige presentasjoner
  • tilpasse språk og sjanger etter formål og mottaker og bruke et variert ordforråd
  • samtale og diskutere på norsk eller tegnspråk tverrfaglige emner
  • bruke fagkunnskap fra egne programfag i foredrag og presentasjoner på norsk eller tegnspråk
  • avlese og bruke fagterminologi, ordtak og idiomatiske uttrykk
  • sette sammen og framføre et skjønnlitterært program på norsk eller tegnspråk
  • reflektere over egen utvikling og vurdere egen muntlig kompetanse

Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • tolke og analysere helhet og nyanser i ulike sjangere og sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt
  • lese hele skjønnlitterære verk
  • reflektere over egen tekstopplevelse
  • bruke kunnskap fra andre fag og fagområder til å tolke og forstå tekst
  • lese utvalgte tekster fra middelalderen fram til 1870, reflektere over innhold og tema og forklare hovedtrekk i oppbygning og framstillingsmåter
  • lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster
  • vurdere og bruke de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster og sammenligninger, symboler og språklige bilder i egen tekstproduksjon
  • bruke kunnskap om tekst, sjangerkrav, komposisjon og litterære virkemidler i egen skjønnlitterær skriving
  • beherske og beskrive formverket på hovedmålet ved hjelp av relevant terminologi
  • tilpasse språket etter sjanger, emne, formål og mottaker
  • bruke et nyansert ordforråd, passende uttrykksmåter og korrekt terminologi i egen skriving
  • skrive litterære tolkinger, essay og resonnerende, drøftende og analyserende framstillinger
  • skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
  • utarbeide egne problemstillinger og gjennomføre større skriftlige arbeider
  • begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene
  • analysere og vurdere egne lese- og skrivestrategier

Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for handling og konflikt i et opplevd drama som film eller teaterforestilling
  • forklare estetiske uttrykk i teater, film, aviser og reklame
  • vurdere og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bruk av bilde
  • analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning av ulike sjangere fra tv, film og internett
  • kombinere muntlige, skriftlige, tegnspråklige og andre visuelle og auditive uttrykksformer i egen tekstproduksjon
  • sammenlikne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
  • tolke og presentere tekster fra ulike tider ved hjelp av ulike medier
  • hente ut og presentere informasjon fra statistisk materiale

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive hovedlinjene i norsk litteraturhistorie fram til 1870 med hovedvekt på 1800-tallet og gjøre rede for sentrale forfattere
  • beskrive sentrale trekk ved den modernistiske tradisjonen fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag i et samfunnsperspektiv
  • beskrive litteraturen ut fra et samfunnsperspektiv og beskrive sentrale trekk ved den modernistiske tradisjonen fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag
  • se litteraturen i et samfunnsperspektiv og trekke inn sentral europeisk kulturhistorie
  • lese et avgrenset utvalg oversatte nordiske tekster
  • forklare hvordan litteratur og kunstuttrykk har påvirket hverandre
  • gjøre rede for forholdet mellom norsk og tegnspråkets status fram til 1900
  • greie ut om forholdet mellom norsk og tegnspråk på 1900-tallet og språkenes status i det nye årtusenet
  • beskrive sentrale linjer i norsk språkhistorie fra norrøn tid til 1830
  • gjengi hovedtrekkene i norsk språkdebatt og -politikk fra 1830-årene til i dag og beskrive bakgrunnen for våre to skriftspråk
  • forklare betydningen av faste uttrykk, språkbilder og ordtak i tekster
  • beskrive, sammenlikne og vurdere språklige nyanser ved oversettelse til/fra tegnspråk ved hjelp av relevant terminologi
  • gi eksempler på hvordan ulike språk påvirker hverandre
  • gjøre rede for språkslektskap og fellestrekk i sentrale auditive og i sentrale visuelle språk
  • beskrive de språklige minoritetenes språksituasjon og språklige rettigheter i Norge i dag
  • gi eksempler på språklige særtrekk i eget miljø og sammenlikne med andre sentrale dialekter og sosiolekter på norsk og tegnspråk
  • gjøre rede for hvordan ulike språk og kulturer i Norge i dag møtes og brytes og hvordan eget språk og egen kultur utvikles og endres i samspill med andre
  • bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder i egne arbeider
  • vurdere fagstoff fra digitale kilder
  • utforme en selvvalgt fordypningsoppgave som en skriftlig eller sammensatt tekst

Side 13 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!