Læreplan i mediegrafikerfaget Vg3 / opplæring i bedrift (MGR3-01)

Etter Vg3

Mediedesign

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • designe og vurdere ulike medieprodukter ut fra lærebedriftens tjenester og produktspekter
  • forklare og ta hensyn til samspillet mellom estetikk, form, farge, bruksområde og budskap i arbeid med idéutvikling og komposisjon
  • følge etiske normer for publisering i tråd med gjeldende regelverk
  • redigere og vurdere egne og andres skriftlige tekster for å øke forståelsen og tydeliggjøre tekstene uten å endre innholdet
  • vurdere bruk av ulike mediebærere ut fra kundens behov
  • bruke komposisjonsprinsippene for skrift, bruke typografi som selvstendig komposisjon og begrunne valgene
  • bruke og vurdere tekstelementer i sammenheng med bilder og grafikk
  • vurdere hvordan ulike bilder egner seg til bruk i utforming av medieprodukter
  • bruke bilder som hovedkomposisjon og som effekt- og atmosfæreskapende virkemiddel og begrunne valgene
  • visualisere informasjon ved å bruke grafikkelementer og begrunne valgene
  • kvalitetssikre egen designprosess for å oppnå optimal gjengivelse av farger og originalmateriell
  • bruke og vurdere lyd som effekt- og atmosfæreskapende virkemiddel
  • vurdere hvordan ulike lydelementer egner seg til bruk i utforming av medieprodukter

Medieproduksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare bruksområder for databaser i medieproduksjon, i distribusjon og til kunde
  • bruke publiseringsverktøy for flermedial medieproduksjon
  • forklare og bruke digital arbeidsflyt og følge kravene som stilles ved digitalisering av originalmateriell til ulike mediebærere
  • utføre og forklare fargekorrigering og bildebearbeiding
  • bruke og forklare prinsipper og teknologi knyttet til fargerom og fargestyring i elektroniske og papirbaserte produkter
  • indeksere og kategorisere tekst, lyd og bildemateriell i arkiv
  • lagre medieprodukter i ulike formater på egnede lagringsmedier
  • bruke bedriftens læringsressurser og arbeide systematisk og selvstendig med egne produkter
  • delta i og vurdere egen rolle i prosjektarbeid og tverrfaglig samarbeid
  • tilrettelegge arbeidsplassen ergonomisk og forebygge belastningsskader
  • bruke teknologi og design som understøtter produksjon, funksjonalitet og brukervennlighet
  • bruke interaksjonsdesign, animere tekst og bilder for ulike formater, redigere lyd og video for multimedieproduksjon og begrunne valgene
  • bruke programvare profesjonelt, forklare utskytinger tilpasset ulike papirformater og trykkformer og begrunne valgene

Bedrift, kunde, marked

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • redegjøre for bedriftens bransjetilknytning, organisering, forretningsidé, produkter og tjenester
  • bruke bedriftens kvalitetssikringssystem for å kontrollere produktkvalitet mot oppsatte mål og standarder
  • redegjøre for hvordan klager og reklamasjoner håndteres i bedriften
  • bruke bedriftens sikkerhetsrutiner for registrering, behandling, distribusjon og lagring av data
  • følge bedriftens krav til kundebehandling og bistå kunder med faglig rådgivning
  • arbeide i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • følge gjeldende regelverk for kildesortering og utslipp til ytre miljø

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!