Erfaringer og vurderinger med eksamen 2023 og prioriteringer for 2024

2. Årets eksamensgjennomføring

Eksamensgjennomføringen våren 2023 var den første fullskala eksamensgjennomføringen for elever siden 2019. Vi gjennomførte et omfattende risikoarbeid i forkant hvor vi også involverte Statsforvalteren og fylkeskommunene og iverksatte ulike tiltak for å trygge gjennomføringen.

Mandag 22. mai opplevde Udir tekniske problemer hos leverandøren av gjennomføringssystemet for heldigital eksamen (EPS) som fikk konsekvenser for mange kandidater, siden mange avla eksamen denne dagen. Kandidater opplevde også feil lokalt som medførte mange annulleringssøknader. Flere av hendelsene fikk mye oppmerksomhet i media. Utdanningsdirektoratet har fulgt opp hendelsene nasjonalt og Statsforvalteren følger opp videre overfor kommuner og fylkeskommuner lokalt.

Høstens eksamensperiode var den siste med eksamener etter LK06 for fellesfag og programfag på studieforberedende og forløp som normalt. For yrkesfag vil det fremdeles tilbys eksamen i LK06 på våren og høsten i 2024, og for enkelte fag også i 2025.

2.1 Sentralt gitt skriftlig eksamen i tall

Udir har i år utarbeidet eksamensoppgaver i ca. 620 ulike fagkoder. Det er flere enn vanlig på grunn av overgangsordninger der noen fag har eksamen både etter LK20 og LK06.

Våren 2023 ble det avlagt 74 600 eksamener i grunnskolen, av disse var 1300 fra grunnskoleopplæring for voksne. I videregående opplæring ble det avlagt 174 100 sentralt gitte eksamener. Omtrent 82,6 prosent var eleveksamener og 17,4 prosent var privatisteksamener. Omtrent 69,9 prosent ble avlagt i Ny gjennomføringsløsning, mens 30,1 prosent ble avlagt i den gamle. Antallet annulleringssøknader var langt høyere enn vanlig.

Høsten 2023 ble det avlagt til sammen 32 800 sentralt gitte eksamener i videregående opplæring.

83,7 prosent var privatisteksamener mens de øvrige ble avlagt av elever med rett til enten særskilt, utsatt eller ny eksamen. Omtrent 48,5 prosent av eksamenene ble avlagt i EPS, mens 51,8 prosent ble avlagt i PGS. Grunnen til at det var flest gjennomføringer i den gamle løsningen på høsten, er at matematikk-eksamener gjennomføres der, og en stor andel av privatistene velger dem. Totalfraværet for videregående på våreksamen var 7,9 prosent, mens det på høsteksamen var 20,2 prosent. Tallene er på samme nivå som siste år med vanlig gjennomføring før pandemien.

Eksamener som fylkeskommunen har ansvar for å utarbeide (lokalt gitte) er ikke regnet med i disse tallene.

2.2 Sensormangel til eksamen våren 2023

I januar meldte Statsforvalteren at de var bekymret for sensormangel til sensuren våren 2023. Udir fulgte opp med spørringer og dialogmøter med Statsforvalteren. Etter den siste spørringen i mars meldte Statsforvalteren at risikoen knyttet til sensormangel for sentralt gitt skriftlig eksamen var redusert. Det var likevel færre foreslåtte fagpersoner enn før som medførte at statsforvalterne var avhengige av at flesteparten takket ja til sensoroppdraget. På tross av dette meldte de fleste at de regnet med å få nok sensorer til sentralt gitt skriftlig eksamen.

Der det var usikkerhet knyttet til rekrutteringen iverksatte Statsforvalteren tiltak for å løse mulig mangel på sensorer i enkelte fagkoder. Selv om det ble oppnevnt nok sensorer var sykdom og uforutsett frafall en risiko. Statsforvalterne kunne låne sensorer av hverandre, men de fleste fagpersonene var allerede oppnevnt og hadde derfor ikke kapasitet til ytterligere oppdrag.

For lokalt gitt eksamen var situasjonen mer usikker. Tilbakemeldingene fra spørringen viste at mange kommuner hadde store utfordringer, spesielt for grunnskolen. Tiltak som ble vurdert lokalt var blant annet økt honorar og ulike organisatoriske løsninger.

2.3 Digitalisering av eksamen

Udir har gjennomført et lengre prosjekt for implementering av et nytt gjennomføringssystem for heldigital eksamen (EPS). Systemet gir mulighet for mer varierte oppgaver og tilpassing til universell utforming. Prøve og eksamenssystemet ble første gang brukt i fullskala gjennomføring våren 2023.

Noen eksamener vil fortsatt gjennomføres i det gamle gjennomføringssystemet (PGS). Administrasjonssystemet (PAS) brukes til alle våre eksamener. Det jobbes kontinuerlig med tekniske forbedringer av systemene. Etter en periode med høy utviklingstakt for å innføre det nye systemet, øker fokuset på stabilitet og robusthet. Det siste året har det spesielt blitt lagt vekt på forbedringer innen universell utforming og å stabilisere eksisterende funksjonalitet som for eksempel bruk av web-kamera til oppgaveinnlevering.

Udir deltar i FLIP+ som er et internasjonalt samarbeid mellom land som utvikler digitale prøver og eksamener. I den forbindelse har vi også gått sammen med noen av medlemmene i nettverket for å lage et digitalt oppgavebibliotek hvor vi kan utveksle digitale oppgaver mellom land. Hensiktene er å lære av hverandres erfaringer med å utvikle digitale oppgaver til eksamen og prøver. Utviklingen skal etter planen starte opp i 2024.

2.4 Påloggingsutfordringen den 22. mai

Eksamen har vært digital i flere år, men de siste årene er også oppgavene besvart i gjennomføringssystemet for heldigital eksamen (EPS).

Under gjennomføringen av hovedmålseksamen 22. mai 2023 oppstod det en systemfeil som førte til forsinket innlogging, og kun 16 000 av 70 000 kandidater fikk logget inn som planlagt kl. 09.00. Kl. 10.00 var de tekniske problemene løst, og kl. 10.30 var alle kandidatene logget inn og kunne starte eller fortsette på eksamen.

I masseutsending informerte direktoratet om at alle elever som kom sent i gang, skulle ha ekstra tid til å gjennomføre eksamen. Hendelsen var uheldig for kandidatene som ble rammet, og Udir jobbet hardt for å finne gode løsninger i etterkant for å minske konsekvensene for de som ble berørt. Et av tiltakene i etterkant var mulighet for å søke om annullering av eksamen for elever.

2.5 Søknader om annullering av eksamen

Flere lokale formelle feil ved under eksamen våren 2023 førte til at mange elever ikke fikk vist kompetanse sin på én eller flere eksamener. Udir har derfor mottatt og innvilget svært mange søknader om annullering av eksamen som følge av formelle feil og gitt dispensasjon fra kravene til eksamen for å få vitnemål, jf. forskrift til opplæringsloven § 3-34.

Per medio august 2023 hadde vi mottatt om lag 2 700 søknader (en søknad kan omfatte alt fra én elev til langt over tusen elever). I løpet av høsten har vi mottatt et ytterligere antall søknader knyttet til eksamen våren 2023. Det er derfor grunn til tro at antallet søknader vil overstige 3 000 ved årsskiftet.

Det er flest elever som har fått annullert de eksamenene som ble gjennomført 22. mai (hovedmål) og 19. mai (sidemål), men vi har også mottatt søknader knyttet til gjennomføringen av mange andre eksamener, f.eks. eksamen i matematikk, fremmedspråk og ulike programfag. De fleste søknadene skyldes lokale feil ved eksamensgjennomføringen, f.eks. mangelfull tilgang til hjelpemidler under eksamen 19. mai, feil i eksamenstrekket, mangler ved den særskilte tilretteleggingen og ulike typer feilinformasjon til elevene.

2.6 Eksamen i media

Med tanke på det store antall eksamener som ble gjennomført var det svært få feil eller mangler ved eksamen 2023, men innloggingsproblemene 22. mai førte til stor medieoppmerksomhet både denne dagen og resten av eksamensperioden. I tillegg opplevde vi et stort medietrykk knyttet til diktet som ble benyttet i en eksamensoppgave.

Også lokale problemer som oppsto rundt i landet i løpet av gjennomføringen fikk stor oppmerksomhet. I mediene ble disse feilene i stor grad sett i sammenheng med innloggingsproblemene, en oppfatning som det ble vanskelig for Udir å korrigere.

Som et resultat av hendelsene under våreksamen forventet vi at det kunne bli oppmerksomhet knyttet til høsteksamen også, men medieoppmerksomheten uteble.

2.7 Stopp for åpent internett til eksamen

I syv ulike studieforberedende programfag har kandidatene de siste årene hatt tilgang til åpent internett. Fra våren 2023 hadde ikke kandidatene tilgang til åpent internett under eksamen i disse fagene lenger. Eksamensveiledningene og eksempeloppgavene i noen av disse fagene ble revidert i forkant av vårens eksamensgjennomføring. Kandidatene fikk tilgang til et begrenset antall nettressurser på lik linje som i andre fag. Udir valgte å gå bort fra åpent internett til eksamen etter lanseringen av ChatGPT og mulighetene denne teknologien gir til å utforme besvarelsen i stedet for å vise sin kompetanse i faget.

2.8 Trykking av eksamensoppgaver for utvalgte digitale eksamener høsten 2023

I etterkant av de tekniske utfordringene som oppstod under vårens eksamen har Udir besluttet å trykke eksamen i utvalgte fagkoder slik at det finnes en reserveløsning kandidatene kan benytte for å besvare oppgavene. Kandidatene må fortsatt logge seg inn i EPS for å levere besvarelsen, men de har mulighet til å gjøre store deler utenom. Denne løsningen er ikke mulig i fag der man benytter seg av digitale formater som ikke er mulig å trykke på papir, slik som for eksempel lydfiler.

Høsten 2023 ble eksamen for de ulike fagkodene innenfor norsk, samisk og økonomifagene trykket.