Overganger i videregående skole 2022

Flere yrkesfagelever følger normert progresjon fra vg2

På studieforberedende vg1 økte progresjonen markant for det første koronakullet i 2020, men har siden gått litt ned. På yrkesfag vg2 gikk derimot andelen som følger normert progresjon litt ned i 2020, men har siden økt, slik at andelen med progresjon i 2022 er den høyeste noensinne.

Hovedpunkter

  • Elevene på studieforberedende har langt høyere progresjon enn elevene på yrkesfaglige utdanningsprogram, særlig fra vg2.
  • Flere av elevene på yrkesfag følger normert progresjon fra vg2 enn tidligere.
  • Flere av elevene på yrkesfag går direkte fra vg2 til lære enn tidligere.
  • Jenter har høyere progresjon enn guttene fra vg2, mens kjønnsforskjellene fra vg1 er små.

Elevene på studieforberedende har høyest progresjon

Normert progresjon vil si at eleven har beveget seg til et høyere nivå, for eksempel fra vg1 ett skoleår til vg2 neste skoleår. I 2022 er det 88 prosent av elevene som fulgte normert progresjon, både fra vg1 og vg2. Imidlertid er det store forskjeller i progresjonen mellom de to studieretningene. Elevene på studieforberedende følger normert progresjon i langt større grad en elevene på yrkesfag. Forskjellen er størst i overgangen fra vg2 til vg3/lære, fordi en del yrkesfagelever ikke lykkes med å få lærekontrakt (Utdanningsdirektoratet 2022). Samtidig er det kun 4 prosent av elevene på studieforberedende utdanningsprogram som ikke følger normert progresjon fra vg2.

 

Flere yrkesfagelever med progresjon fra vg2

Andelen elever som følger normert progresjon fra vg1 har gått ned med 0,5 prosentpoeng, og andelen med normert progresjon fra vg2 har med økt med 0,2 prosentpoeng, sammenlignet med i fjor. På vg1 skyldes nedgangen primært at det er færre elever med progresjon på studieforberedende, mens på vg2 skyldes økningen hovedsakelig at det er flere elever på yrkesfag med progresjon.

Andelen elever som går direkte videre fra vg1 har i perioden 2013–2022 økt med 3,1 prosentpoeng på både studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram. I 2020 økte andelen med overgang fra vg1 på studieforberedende utdanningsprogram relativt mye, med 2,6 prosentpoeng. Økningen skyldes sannsynligvis en kombinasjon av avlyste eksamener og høyere standpunktkarakterer, som senket terskelen for å bestå under koronapandemien (Utdanningsdirektoratet 2022).

Andelen yrkesfagelever som går direkte fra vg2 til vg3/lære har siden 2013 økt med 8,3 prosentpoeng. På studieforberedende, hvor andelen med direkte overgang fra vg2 i utgangspunktet var høy, har andelen har økt med 1,4 prosentpoeng i samme periode.

Flest jenter har progresjon fra vg2

På vg1 er det litt flere gutter enn jenter med normert progresjon i 2022. Guttene har også tidligere hatt litt høyere progresjon enn jentene, men i 2020 endret mønsteret seg. Endringen skyldes at progresjonen økte mest blant elever på studieforberedende, hvor det går flere jenter enn gutter.

På vg2 er det motsatt; flere jenter enn gutter har progresjon. Andelen med progresjon har økt noe mer blant guttene enn jentene de siste ti årene, slik at forskjellen mellom kjønnene har blitt mindre. I 2022 skiller det drøyt 3 prosentpoeng mellom gutter og jenter.

Flere yrkesfagelever går direkte fra vg2 til læreplass

Den vanligste overgangen for elever på yrkesfaglig vg2 er til opplæring i bedrift. I 2022 øker andelen med direkte overgang til læreplass med 0,8 prosentpoeng, til 47 prosent.

Andelen med direkte overgang til læreplass har økt siden 2013, men i 2020 var det imidlertid en nedgang på 2 prosentpoeng. Nedgangen skyldes trolig at mange lærlinger og lærekandidater var permittert under koronapandemien, og at bedriftene i noe mindre grad tok inn nye lærlinger. Høsten 2021 var situasjonen tilnærmet normal, og andelen med overgang til læreplass var litt høyere enn under pandemien.

Det er også en stor andel av yrkesfagelevene som har overgang til påbygg: 23 prosent. Andelen med overgang til påbygg gikk ned fra 2013 til 2019, men har siden 2019 økt svakt.

Andelen elever som er ute av videregående opplæring sank betraktelig fra 2013 til 2017, og lå stabilt på rundt 17,5 prosent frem til 2020. I 2021 sank andelen til 17,0 prosent, og i 2022 synker andelen ytterligere, til 16 prosent.

Elevene på idrettsfag har høyest progresjon

Det er store variasjoner mellom utdanningsprogrammene i andelen elever med normert progresjon fra vg1. Høyest andel med progresjon har idrettsfag med 95 prosent, mens håndverk, design og produktutvikling og frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign har lavest progresjonsandel med henholdsvis 76 og 75 prosent. Disse to utdanningsprogrammene skiller seg fra de andre utdanningsprogrammene med betraktelig høyere andel elever som gjør omvalg etter vg1.

På vg2 er det enda større forskjeller mellom utdanningsprogrammene. Høyest andel med progresjon har idrettsdag med 97 prosent, mens håndverk, design og produktutvikling har lavest progresjonsandel med 51 prosent.

Flest elever har progresjon i Oslo og Rogaland

Rogaland og Oslo har høyest andel elever med normert progresjon fra vg1, med henholdsvis 90 og 89 prosent, mens Nordland og Troms og Finnmark har lavest progresjonsandel med omtrent 84 prosent.

Forskjellene mellom fylkene er noe større på vg2 enn på vg1. Oslo og Rogaland har høyest andel med normert progresjon i 2021, med henholdsvis 91 og 89 prosent. Troms og Finnmark har lavest andel, med 82 prosent.

 

Om statistikken