Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Fraværsgrense Udir-3-2016

Fraværsgrense Udir-3-2016

Fraværsgrensen gjelder for elever i videregående skoler. Hensikten er å motivere elevene til jevn innsats, og å forhindre skulk.

Rundskriv
Sist endra: 18.11.2020

Innhald

  • Fraværsgrensen i korte trekk
  • Hva omfattes av fraværsgrensen?
    • Alt fravær skal telle med
    • Fravær som ikke omfattes av fraværsgrensen
    • Fravær som kan unntas fraværsgrensen
    • Skal fraværet unntas, må det dokumenteres
    • Midlertidig unntak fra dokumentasjonskravet ved fravær av helsemessige grunner
    • Skjønn opp til 15 prosent
    • Hvordan beregnes fraværet?
    • Én time er en klokketime
    • Elever som ikke får halvårsvurdering med karakter
    • Fravær i gjennomgående fag
    • Fag- og skolebytte underveis i skoleåret
  • Elever som overskrider fraværsgrensen
    • Eleven mister ikke retten til vurdering
    • Å gå fra elev til privatist
    • Inntak til vg2 eller vg3
    • Førstegangsvitnemål
  • Hva er skillet mellom fraværsgrensen og annet regelverk?
    • Forskjellen på reglene om fraværsgrense og føring av fravær på vitnemålet
    • Forskjellen på reglene om fraværsgrensen og reglene om grunnlaget for vurdering i fag
  • Hva må skolen gjøre?
    • Elev og foreldre må varsles
    • Enkeltvedtak og klagerett
    • Manglende karakter føres på kompetansebeviset
    • Ordensreglement
  • Hvordan bør skolene informere og følge opp elevene?
    • Skolene må informere elever og foreldre
    • Skolene skal følge opp fravær
Neste side
Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring