Tilsyn med frittstående skoler i 2018

I tilsyn undersøker vi om skolene oppfyller kravene i regelverket. Oppdager vi forhold som ikke er i tråd med regelverket, følger vi opp med den aktuelle skolen.

Tilsyn med 37 skoler

Når vi fører tilsyn, starter vi med et brev til skolen om at vi har åpnet tilsyn. Vi ber vanligvis om dokumentasjon fra skolen og gjør i tillegg egne undersøkelser. Finner vi brudd på regelverket, får skolen en foreløpig tilsynsrapport som de kan uttale seg om. Vi går gjennom tilbakemeldingen fra skolen før de får et vedtak med en reaksjon, vanligvis en frist for å rette bruddene på regelverket. Vi avslutter tilsynet når skolen har rettet bruddene. 

  • 357 frittstående skoler i drift i hele eller deler av året
  • 23 800 av 633 000 elever gikk på frittstående grunnskoler i 2017/2018
  • 15 300 av 190 000 elever gikk på frittstående videregående skoler i 2017/2018
  • skolene mottok til sammen 4,9 milliarder kroner i statstilskudd
Tilsyn på friskoleområdet i 2018
HendelseAntall
Tilsyn åpnet36
Foreløpig tilsynsrapport (varsel om vedtak)37
Tilsynsrapport (vedtak)29
Tilsyn hvor vi ikke avdekket brudd på regelverket4
Avslutning av tilsyn31
Klager oversendt til Kunnskapsdepartementet3
Klagesaker avgjort av Kunnskapsdepartementet1

Vi har en tilsynsmetode som vi følger i alle tilsyn.

Tilsyn de siste årene

Vi velger skoler, temaer og tidspunkt for tilsyn basert på risikovurderinger. Når vi vurderer risikoen, ser vi først på sannsynligheten for at det er brudd på regelverket. Deretter ser vi på konsekvensen av eventuelle regelverksbrudd.

Noen av tilsynene vi gjør er stedlige. Det er stort sett temaet for tilsynet som avgjør om vi besøker skolen for å skaffe oss informasjonen vi trenger. I andre tilfeller er det tilstrekkelig å gjøre tilsynet skriftlig.

Oversikt over antall tilsyn i perioden 2013–2018
ÅrAntall skoler i driftAntall tilsynAndel
20183573710 %
20173515115 %
20163475315 %
20153284514 %
20143158025 %
20133073812 %

Tilsynstemaer

Hvert år gjennomgår vi årsregnskapene til alle de frittstående skolene. Noen tilsynstemaer er faste i kortere eller lengre perioder, for eksempel temaene i felles nasjonalt tilsyn.
Temaene i felles nasjonalt tilsyn bestemmer vi etter en sentral risikovurdering for hele landet, og de ligger fast i fire år. Både fylkesmennene og vi bruker tilsynsopplegget for disse temaene, slik at vi ser på de samme forholdene for offentlige og frittstående skoler der regelverket er likt. Det felles nasjonale tilsynet i perioden 2018-2021 inneholder flere hovedtemaer som er aktuelle for de frittstående skolene:

  • skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen og skolebasert vurdering
  • skolemiljø
  • spesialundervisning
  • skoleeiers forsvarlige system

Vi har flere deltemaer innenfor hvert hovedtema. Formålet med å splitte tilsynsoppleggene i flere deltemaer, er at tilsynet skal bli så treffsikkert som mulig slik at skoleeierne, skolene og vi ikke bruker mer ressurser enn nødvendig ut fra den kartlagte risikoen.

Der det ble utarbeidet foreløpig rapport
TilsynstemaerAntall
Ordensreglement og bortvisning13
Spesialkompetanse6
Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen4
Økonomiforvaltning4
Planlegge spesialundervisningen3
Tidlig innsats3
Organisering av 1. trinn2
Skolemiljø: Forebyggende arbeid1
Styrets ansvar1

Vi har i tillegg brukt en del av våre ressurser på arbeid med økonomiske tilsyn for flere videregående skoler i et konsern. Dette arbeidet fortsetter i 2019.

Nedenfor omtaler vi de fleste temaene vi hadde tilsyn med i 2018.

Klager på våre vedtak

Hvis en skole er uenig i et vedtak fra oss, har de mulighet til å klage. Vi vurderer klagen og kan gjøre om vårt eget vedtak. Hvis vi ikke er enige i klagen og derfor ikke vil endre vedtaket, begrunner vi hvorfor og sender klagen til Kunnskapsdepartementet for behandling. Departementet vurderer hele saken. Det kan føre til at departementet gjør om vårt vedtak og skolen får medhold i sin klage, eller at skolen ikke får medhold og vårt vedtak blir stadfestet, eller at departementet sender saken tilbake til oss for ny behandling.

Antallet klagesaker varierer fra år til år. De fleste skolene er enig i vår beskrivelse av situasjonen på skolen og vår tolkning av regelverket. I 2018 var det tre skoler som klaget på vedtaket vårt. Disse sakene ble oversendt til departementet for behandling.

Den ene klagen gjaldt organisering av 1. trinn i steinerskole og kravet til at skoleeier skal ha et forsvarlig system for å vurdere og følge opp at skolen oppfyller kravene til organisering av 1. trinn. Vi vurderte klagen og opprettholdt vårt vedtak. Departementet har ikke avgjort saken.

De to andre klagene gjaldt spørsmålet om størrelsen på husleien som skolene betalte. Vi vurderte klagene og opprettholdt våre vedtak. Departementet avgjorde sakene i februar 2019 og stadfestet våre vedtak.

I 2018 mottok vi avgjørelse fra departementet i en klagesak vi oversendte i 2017. Klagen omhandlet temaer fra tilsyn med skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen. Departementet sluttet seg til våre vurderinger og stadfestet vårt vedtak.