Hopp til hovedinnhold
Høyringar
Kalender
Presse
Om Udir
In English
Søk
Søk
Meny
Utdanningsløpet
Velg nivå
Barnehage
Grunnskole
Videregående
Spesielt for
Private barnehager
Private skoler
Voksenopplæring
Annen opplæring
SFO
Kulturskolen
Folkehøgskoler
Lukk
Læring og trivsel
Barnehage
Rammeplan og støttemateriell
Barnehagemiljø
Omsorg
Lek
Læring
Skole og fagopplæring
Læreplanverket
Tilpasset opplæring
Vurderingspraksis
Skolemiljø
Opplæring i bedrift
Temasider
Barn og unge fra Ukraina
Minoritetsspråklige og flyktninger
Spesialpedagogikk og tilrettelegging
PP-tjenesten (PPT)
Samisk
Nasjonale minoriteter
Lukk
Eksamen og prøver
Eksamen
Eksamen - oversikt
Finn eksamensoppgaver
Administrere eksamen
Forberede og ta eksamen
Fag- og svenneprøver
Muntlig eksamen
Privatisteksamen
Prøver
Prøver - oversikt
Nasjonale prøver
Kartleggingsprøver
Dokumentasjon
Vitnemål og kompetansebevis
Realkompetansevurdering
Lukk
Kvalitet og kompetanse
Kvalitet og kompetanse
Arbeid med kvalitet og kompetanse
Hva er kvalitet?
Faser i kvalitetsutvikling
Å velge kompetansetiltak
Utvikle praksis sammen
Ansvar og roller
Verktøy og tiltak
Videreutdanning
Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
Kompetansepakker
Ståstedsanalyser
Mal for tilstandsrapport
Alle kompetanseutviklingstilbud
Temasider
Læremidler
Digitalisering
Sikkerhet og beredskap
Samarbeid med andre
Lukk
Tall og forskning
Tall og forskning
Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
Statistikk
Finn forskning og statistikk
Systemer for datainnsamling
Internasjonale studier
Barnehagefakta
Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Publikasjoner
Utdanningsspeilet
Spørsmål til Skole-Norge
Spørsmål til Barnehage-Norge
Vetuva
Brukerundersøkelser
Alle brukerundersøkelser
Elevundersøkelsen
Lærlingundersøkelsen
Voksenopplæringsundersøkelsen
Foreldreundersøkelsen i skole
Foreldreundersøkelsen i barnehage
Lærerundersøkelsen
Lærebedriftsundersøkelsen
Lukk
Regelverk, tilsyn og tilskudd
Regelverkstema
Barnehage – oversikt regelverk
Opplæring – oversikt regelverk
Spesielt for private skoler
Maler for enkeltvedtak
Personvern (GDPR)
Tilsyn
Tilsyn - oversikt
Egenvurdering (RefLex)
Melde bekymring
Tilskudd
Tilskudd – oversikt
Tilskuddssatser
Lukk
Du er her:
Forside
Regelverk og tilsyn
Metodehåndbok for tilsyn
Metodehåndbok for tilsyn
Veiledning
Sist endret: 16.10.2023
Last ned
Skriv ut
Innhold
Endringer i Metodehåndboken
1. Om Metodehåndboken
2. Målgruppe
3. Hjemler for tilsyn
4. Forutsetninger for godt og virkningsfullt tilsyn
4.1 Ansvaret for å etterleve regelverket
4.2 Tilsyn som virkemiddel
Formålet er at reglene blir fulgt
Bidra til læring og forbedring
Veilede for å øke læringseffekten
Gjøre risikovurderinger for å prioritere
Utføre tilsyn innenfor rettslige rammer
Skape tillit
Vektlegge god dialog
Sette av nok tid til oppfølging
Evaluere for å endre
5. Tilsyn, tilsynsaktiviteter og veiledning
5.1 Fremgangsmåter for å håndtere informasjon om risiko
5.2 Når vi har nok informasjon – enkel fremgangsmåte
5.3 Når vi må innhente mer informasjon
Veiledning som virkemiddel
Veiledning i kombinasjon med tilsyn
Kombinasjon av tilsynsaktiviteter
6. Planlegge og gjennomføre tilsyn
6.1 Velge tema, tilsynsobjekt og tidspunkt for tilsynet
Tema og omfang
Tilsynsobjekt
Tidspunkt
6.2 Klargjøre rettslige krav
Lage kontrollskjema
Kontrollspørsmål
Undersøkelsesmetode
Pålegg
6.3 Klargjøre de faktiske forholdene
Informasjonskilder og fremgangsmåter for å innhente informasjon
Formøte
6.4 Tilsynsbesøk
Åpningsmøte
Intervjuer
Avsluttende intervju
6.5 Vurdere faktum opp mot de rettslige kravene
Sannsynlighetsovervekt er tilstrekkelig
7. Tilsynsrapport
7.1 Varsel om pålegg i foreløpig tilsynsrapport
Pålegg og korreksjonspunkter
Frist for kommunen til å uttale seg
Møte etter foreløpig rapport
Kommunens uttalelse
7.2 Vedtak om pålegg i endelig rapport
Kommunens tilbakemelding på foreløpig rapport
Vedtak med pålegg om å rette
Tilbakemelding om retting og frist for å oppfylle pålegg
Klage på vedtak om pålegg
7.3 Tilsynsrapport når vi ikke har avdekket brudd
7.4 Informasjon til elever og foreldre
7.5 Publisering
8. Kommunens retting
8.1 Ny praksis er sannsynliggjort
Informasjon om rettetiltak til elever og foreldre
8.2 Kommunens retting viser nye brudd
8.3 Kommunen har ikke rettet
8.4 Ny vurdering av risiko når tilsynet er avsluttet
9. Evaluering av tilsyn
Vedlegg 1: Maler
Vedlegg 2: Sjekkliste for kvalitetssikring av tilsynsrapporter
Neste
Til toppen
Fant du det du lette etter?
JA
NEI
Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
Tilbakemelding*
(Må fylles ut for å få sendt.)
0 / 250 tegn
AVBRYT
Send