Kommuner kan søke om tilskudd for å styrke skolebibliotekenes arbeid med lesestimulering. Midlene skal gå til personalressurser eller kompetanseutvikling. Resultatet av årets tildeling er klar, se oversikt nederst på siden.
Hvem kan søke: kommuner Søknadsfrist: Informasjon om søknadsfrist for 2023 kommer senere i år Egenfinansiering: minimum 30 % Rapporteringsfrist for midler tildelt i 2022: 15. januar 2024
Formålet med tilskuddet
Midlene skal bidra til å styrke skolebibliotekenes arbeid med lesestimulering.
Videre skal tilskuddet bidra til at skolebibliotekene
er en arena for leseglede for alle elevgrupper og i alle fag
brukes systematisk i opplæringen, og bidrar til å nå målene i læreplanverket
legger til rette for lesing og vurdering av trykte og digitale tekster og sammensatte tekster
er en integrert og varig del av skolens pedagogiske virksomhet
er en inkluderende arena, som tar hensyn til barn og unges ulike forutsetninger og behov
er innovative og fremtidsrettede
I tillegg ønsker vi å øke lærernes kompetanse i pedagogisk bruk av skolebiblioteket og styrke samarbeidet mellom skolebibliotekene og folkebibliotekene.
Elever leser mer når skolebiblioteket får ekstramidler
En evaluering fra Oxford Research viser at denne tilskuddsordningen fungerer etter hensikten: Elever får bedre tilgang til skolebiblioteket, og de leser mer enn før.
Prioriteringer 2022
Prosjekter som legger vekt på skolebibliotek som en arena for læring og utforskning på det digitale feltet.
Prosjekter som kan vise til sammenheng mellom utvikling av skolebibliotek og andre satsinger i kommunen.
Kriterier som må oppfylles
Midlene skal gå til personalressurser eller utvikling av kompetanse for å legge til rette for bibliotekutvikling og lesestimulering i regi av skolebibliotekene. Midler kan ikke gå til innkjøp av utstyr og bøker.
Biblioteket må oppfylle minstekrav knyttet til kvalitet og tilgjengelighet. Kravet er formulert i forskrift til opplæringsloven kap. 21-1:
«Skolen skal ha skolebibliotek med mindre tilgangen til skolebibliotek er sikra gjennom samarbeid med andre bibliotek. Bibliotek som ikkje ligg i skolen sine lokale, skal vere tilgjengeleg for elevane i skoletida, slik at biblioteket kan brukast aktivt i opplæringa på skolen. Biblioteket skal vere særskilt tilrettelagt for skolen.»
For å søke om tilskudd til personalressurser eller utvikling av kompetanse må kommunene i tillegg ha
en gjeldende plan for bruk av skolebibliotek som en del av opplæringen
en samling av bøker/ressurser som omfatter både fag- og skjønnlitteratur
et variert utvalg av digitale ressurser og utstyr
et budsjett for skolebibliotekene som sikrer fornyelse og vedlikehold av samlingen slik at samlingen er aktuell og relevant
Søknaden må inneholde
prosjektbeskrivelse som viser hvordan prosjektet
skal bidra til å utvikle skolebibliotek i kommunen
skal legge til rette for lesestimulering
kan oppfylle målene for tilskuddsordningen
kobling til de prioriterte områdene i kunngjøringen
plan for videreføring etter endt prosjektperiode
svar på hvordan brukermedvirkning vil bli ivaretatt
svar på spørsmål knyttet til minstekrav om kvalitet og tilgjengelighet
Vedlegg til søknaden:
kommunens plan for bruk av skolebibliotek som en del av opplæringen
budsjett for prosjektet, inkludert minimum 30 % egenfinansiering
Hvordan vurderer vi søknaden?
Utdanningsdirektoratet vurderer søknadene og fatter vedtak om fordeling av midler. Midlene kan bare tildeles prosjekter som oppfyller kriteriene for tilskuddsordningen. Vi vil videre gjøre en totalvurdering på skjønnsmessig grunnlag, basert på hvordan prosjektene kan knyttes til prioriteringene, prosjektbeskrivelsen og geografisk spredning.
Midlene fordeles ut fra tilgjengelig budsjett. Rammen for tilskuddet i 2022 var 17 millioner kroner.
Søknader som er ufullstendige med hensyn til kravene ovenfor, kan bli avslått. Vi behandler ikke søknader som kommer til oss etter søknadsfristen.