Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

You are here:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Curricula
  • Vg1 restaurant and food processing
  • About the subject
  • Relevance and central values

Vg1 restaurant and food processing (RMF01‑03)
Relevance and central values

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Curriculum for Vg1 restaurant and food processing (RMF01‑03) – English, PDF
  • Curriculum for Vg1 restaurant and food processing (RMF01‑03) – English, PDF
Core curriculum

  • Front page of the curriculum
    • Relevance and central values
    • Core elements
    • Interdisciplinary topics
    • Basic skills
    • Raw ingredients, production and quality
    • Trade and workplace
  • Type of assessment
  • Subject codes
  • Schedule
  • Validity and implementation

Laster

Vg1 restaurant and food processing focuses on understanding food and beverages as bearers of culture and their importance to individual identity. The programme subjects give the pupils basic knowledge of various production methods, food safety and sale of goods and services according to customer demands. The programme subjects shall help develop independent and adaptable skilled workers, and cover the future labour needs of the restaurant and food processing trade.

All subjects are designed to help give pupils a strong foundation for learning. Vg1 restaurant and food processing shall contribute to social learning and pupil development. Through critical thinking, participation and practical work assignments, the programme subjects shall give the pupils additional insight into Norwegian, Sami and international culinary traditions. The programme subjects shall also emphasise that people's lifestyles impact nature, climate and society, and that professional food production leaves a footprint behind in both society and each individual person. Vg1 restaurant and food processing shall contribute to knowledge of how social partners cooperate to develop a better workplace.

The value system for learning in the core curriculum

For the subject:

  • Hva er nytt i restaurant- og matfag?
  • Yrkesfagleg fordjuping

For all subjects:

  • Hvordan bruke læreplanene?
  • Sosial læring gjennom arbeid med fag
Previous pageNext page
To the top
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring