KRLE (RLE01‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • utforske
    og
    presentere
    sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
  • utforske
    og
    drøfte
    hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
  • undersøke og
    presentere
    sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn
  • utforske
    og
    presentere
    religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
  • gjøre rede for
    og
    reflektere
    over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner
  • bruke
    og
    drøfte
    fagbegreper om religioner og livssyn
  • sammenligne
    og
    vurdere
    kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
  • gjøre rede for
    og
    reflektere
    over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
  • utforske
    og
    presentere
    hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
  • utforske
    og
    sammenligne
    etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
  • utforske
    etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og
    anvende
    ideene til å
    drøfte
    aktuelle etiske spørsmål
  • utforske
    andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
  • reflektere
    over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • identifisere og
    drøfte
    etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
  • identifisere og
    drøfte
    aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Underveisvurdering

Standpunktvurdering