KRLE (RLE01‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • gjøre rede for
    historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
  • beskrive
    og presentere
    noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer i kristendom
  • beskrive
    og presentere
    noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
  • utforske
    og sammenligne
    tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner
  • utforske
    og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
  • bruke
    fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
  • gjøre rede for
    ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
  • bruke
    filosofiske tenkemåter i samtale og undring
  • samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner
  • samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien
  • utforske
    og beskrive
    egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • reflektere
    over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
  • gjøre rede for
    hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge

Underveisvurdering