Psykologi (PSY01‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter psykologi 1

  • finne og
    vurdere
    informasjon for å
    analysere
    faglige spørsmål og problemstillinger
  • sammenligne
    ,
    anvende
    og
    vurdere
    ulike vitenskapelige tilnærminger, teorier, perspektiver og metoder, og
    vurdere
    forskjellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
  • utforske
    ulike temaer innenfor anvendt psykologi, og
    vurdere
    hvordan psykologi kan anvendes i ulike yrker
  • gjøre rede for
    hukommelse og
    reflektere
    over hva som kan påvirke hukommelsesprosessen
  • beskrive
    ulike perspektiver på læring,
    reflektere
    over hva som hemmer og fremmer læring, og
    vurdere
    egne læringsstrategier
  • drøfte
    sammenhengen mellom motivasjon, mestring og læring
  • drøfte
    hvordan samspillet mellom arv og miljø har betydning for utvikling av personlighet, identitet og tilknytning
  • utforske
    og
    gjøre rede for
    hvordan persepsjon og kognisjon virker inn på menneskets forståelse av seg selv og omverdenen
  • utforske
    og
    vurdere
    hvordan individuelle, sosiale og psykologiske faktorer påvirker mennesket til å ta, og unnlate å ta, bærekraftige valg
  • gjøre rede for
    psykiske kriser og
    drøfte
    mulige utfall av disse
  • beskrive
    hovedtrekk i sansesystemets, nervesystemets og hormonsystemets oppbygning og funksjon, og
    utforske
    hvordan disse systemene sammen utgjør grunnlaget for tanker, emosjoner og atferd
  • utforske
    og
    gjøre rede for
    hvordan evolusjonspsykologi forklarer menneskets tanker, emosjoner og atferd
  • beskrive
    hvordan bruk av rusmidler hos ungdom og unge voksne påvirker hjernens funksjon og
    reflektere
    over hvordan bruk av rusmidler kan påvirke psykisk helse og livskvalitet
  • drøfte
    konsekvenser av stress,
    vurdere
    betydningen av sårbarhet og resiliens og
    reflektere
    over hvordan man kan forebygge negative stressreaksjoner

Underveisvurdering

Standpunktvurdering