Vg2 industriteknologi (PIN02‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter teknologi

  • bruke
    maskiner og utstyr til å bearbeide aktuelle materialer i tråd med gjeldende helse-, miljø- og sikkerhetsrutiner og sørge for orden og renhold på arbeidsplassen
  • montere, sette i drift og feilsøke automatiserte hydraulikk- og pneumatikkanlegg etter spesifikasjoner
  • montere, sette i drift og feilsøke maskiner og utstyr i en produksjonsprosess
  • bruke
    og velge målemetode og måleutstyr i samsvar med arbeidsoppgaver og
    vurdere
    måleresultater i henhold til toleranser
  • planlegge
    og
    gjennomføre
    praktiske arbeidsoppgaver i både kjente og ukjente sammenhenger
  • bruke
    digitale verktøy til å utarbeide modeller, tegninger, skjemaer, arbeidsbeskrivelser og kvalitetssikringssystemer i planlegging og produksjon
  • forklare og
    bruke
    riktig bearbeidingsmetode ut fra materialer, arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • programmere, simulere og drifte styrte produksjonsmaskiner
  • forklare og
    bruke
    ulike metoder og teknikker for overflatebehandling
  • anvende
    sammenføyningsmetoder etter instruksjoner og arbeidsbeskrivelser
  • håndtere gasser og kjemikalier i henhold til sikkerhetsdatablader
  • vurdere
    og
    beskrive
    bruksområder, egenskaper og kombinasjoner for aktuelle materialer
  • utarbeide rapporter og skjemaer knyttet til arbeidsoppgaver og
    vurdere
    resultatet av eget arbeid
  • anvende
    program for simulering og styring av robot og automasjon
  • bruke
    additiv tilvirkning for å løse læringsoppdrag
  • beskrive
    og
    reflektere
    over betydningen av resirkulering og materialgjenvinning
  • samarbeide
    med elever, kunder, leverandører og medarbeidere om arbeidsoppdrag
  • drøfte
    hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og
    beskrive
    hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering