Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese, tolkeog analysere
Å tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
egnede romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa fra 1850 til i dag og se dem i kulturhistorisk kontekst og i lys av egen samtidÅ analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
- analysere, tolke
Å analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
og vurdereÅ tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
virkemidler i egnede tekster med ulike uttrykksformerÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- forklare og vurdereargumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
kunnskap om retoriske appellformerÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- skrive litterære tolkninger og sammenligninger
- argumentere og reflektereskriftlig
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukefagkunnskap og fagspråk i presentasjoner og fagartikler
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- uttrykke seg med god språkføring og brukesentrale regler innenfor formverk og rettskriving
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukekilder på en kritisk og etterprøvbar måte
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- uttrykke seg med god uttale og et variert ordforråd
- lytte til og forståmuntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i samtaler og diskusjoner
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
- gjøre rede forendringer i talespråk i Norge i dag og reflektere
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
over sammenhenger mellom språk, kultur og identitetÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg3 studieforberedende utdanningsprogram når de bruker kilder på en kritisk og etterprøvbar måte, leser egnede tekster og analyserer, tolker og vurderer dem i kulturhistorisk kontekst. De viser og utvikler også kompetanse når de reflekterer over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker kilder på en kritisk og etterprøvbar måte. Videre viser og utvikler de kompetanse når de uttrykker seg muntlig med forståelig uttale og et variert ordforråd, bruker sentrale grammatisk regler og argumenterer og reflekterer muntlig og skriftlig.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og lærelyst gjennom at elevene lager egne problemstillinger og arbeider kreativt for å finne svar på disse. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veildningen for å videreutvikle muntlig og skriftlig kompetanse.
Standpunktvurdering
Standpunktvurderingen skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk ved avslutningen av opplæringen etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette standpunktkarakter i norsk muntlig basert på kompetansen elevene har vist når de kommuniserer faglig innhold muntlig. Læreren skal sette standpunktkarakter i norsk skriftlig på grunnlag av et utvalg elevtekster i ulike sjangre på elevens hovedmål.