Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram

  • lese, tolke og analysere egnede romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa fra 1850 til i dag og se dem i kulturhistorisk kontekst og i lys av egen samtid
  • analysere, tolke og vurdere virkemidler i egnede tekster med ulike uttrykksformer
  • forklare og vurdere argumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retoriske appellformer
  • skrive litterære tolkninger og sammenligninger
  • argumentere og reflektere skriftlig
  • bruke fagkunnskap og fagspråk i presentasjoner og fagartikler
  • uttrykke seg med god språkføring og bruke sentrale regler innenfor formverk og rettskriving
  • bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte
  • uttrykke seg med god uttale og et variert ordforråd
  • lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i samtaler og diskusjoner
  • tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
  • gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering