Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse

  • lese et utvalg norrøne tekster i oversettelse og sammenligne med tekster fra nyere tid
  • sammenligne fortellemåter og verdier i myter og folkediktning fra ulike land med fortellemåter og verdier i et utvalg egnede samtidstekster
  • lese egnede tekster fra før 1850, se dem i kulturhistorisk kontekst og diskutere hvilken relevans de har i dag
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere muntlig og skriftlig og bruke retoriske appellformer i egen tekstskaping
  • bruke fagspråk til å sammenligne særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
  • bruke kunnskap om grammatikk, tekst og sjanger til å forbedre egne tekster
  • bruke norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat
  • lese, tolke og analysere egnede romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa fra etter 1850 til i dag og se dem i kulturhistorisk kontekst og i lys av egen samtid
  • analysere, tolke og vurdere virkemidler i egnede tekster med ulike uttrykksformer
  • forklare og vurdere argumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retoriske appellformer
  • lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i ulike former for muntlig kommunikasjon
  • uttrykke seg med funksjonell uttale og et variert ordforråd
  • bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte
  • argumentere og reflektere kritisk muntlig og skriftlig, og presentere og skrive om norskfaglige emner
  • skrive litterære tolkninger og sammenligninger og reflektere over tekster i kontekst
  • uttrykke seg med god språkføring og anvende sentrale regler innenfor formverk og rettskriving
  • tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
  • gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
  • gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering