Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse

  • lese et utvalg norrøne tekster i oversettelse og sammenligne
    med tekster fra nyere tid
  • sammenligne
    fortellemåter og verdier i myter og folkediktning fra ulike land med fortellemåter og verdier i et utvalg egnede samtidstekster
  • lese egnede tekster fra før 1850, se dem i kulturhistorisk kontekst og diskutere hvilken relevans de har i dag
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere
    muntlig og skriftlig og bruke
    retoriske appellformer i egen tekstskaping
  • bruke
    fagspråk til å sammenligne
    særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
  • bruke
    kunnskap om grammatikk, tekst og sjanger til å forbedre egne tekster
  • bruke
    norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser for å utvikle
    ordforråd og begrepsapparat
  • lese, tolke
    og analysere
    egnede romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa fra etter 1850 til i dag og se dem i kulturhistorisk kontekst og i lys av egen samtid
  • analysere
    , tolke
    og vurdere
    virkemidler i egnede tekster med ulike uttrykksformer
  • forklare og vurdere
    argumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke
    kunnskap om retoriske appellformer
  • lytte til og forstå
    muntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i ulike former for muntlig kommunikasjon
  • uttrykke seg med funksjonell uttale og et variert ordforråd
  • bruke
    kilder på en kritisk og etterprøvbar måte
  • argumentere og reflektere
    kritisk muntlig og skriftlig, og presentere
    og skrive om norskfaglige emner
  • skrive litterære tolkninger og sammenligninger og reflektere
    over tekster i kontekst
  • uttrykke seg med god språkføring og anvende
    sentrale regler innenfor formverk og rettskriving
  • tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
  • gjøre rede for
    den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
  • gjøre rede for
    endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere
    over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering