Næringslivsøkonomi (NOK02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter økonomistyring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge ogbrukeøkonomiske modeller til å bearbeide og beregne økonomiske størrelser
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
presenteredagsaktuelle næringslivsøkonomiske temaer eller problemstillingerÅ presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- vurdereog velge selskapsform ut fra ansvar og risiko
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- gjøre rede forregnskapsførerens autorisasjonsplikt, krav til revisor og revisors rolle
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- føre sentrale bilag, foreta og registrere årsoppgjørsdisposisjoner, avslutte regnskapet for et enkeltpersonforetak ogpresentereregnskapet i samsvar med gjeldende regelverk
Å presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- vurderehvordan endringer i regnskapsposter påvirker resultat og balanse
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- gjennomføreregnskapsanalyse og
Å gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
vurdereogÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
sammenlignelønnsomhet, likviditet og finansiering med tidligere år og med virksomheter i samme bransjeÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- vurdereulike metoder for priskalkulasjon i handelsbedrifter og fastsette pris på produkt
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- gjøre rede forformålet med budsjettering og utarbeide og
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
vurdereresultatbudsjett og enkelt likviditetsbudsjettÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- gjennomførebudsjettkontroll og
Å gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
analysereavvik med betydning for virksomhetenÅ analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
reflektereover hvordan ny teknologi og automatisering kan bidra til innovasjon og nye forretningsmodeller som er bærekraftigeÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- gjøre rede forvirksomheters interessegrupper og samfunnsansvar og
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
reflektereover virksomheters rolle i samfunnet lokalt og globaltÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i økonomistyring. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de finner, behandler og beregner økonomiske tallstørrelser. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker økonomiske modeller og gjør økonomiske vurderinger. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de reflekterer over virksomheters rolle og ansvar i samfunnet, og utforsker nye forretningsmodeller.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske økonomiske forhold og arbeide med faglige problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i økonomistyring, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og til å reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i økonomistyring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i økonomistyring etter avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i økonomistyring basert på kompetansen eleven har vist gjennom innsikt i og forståelse av økonomisk virksomhet, økonomisk analyse og bærekraftig verdiskaping.