Musikk (MUS01‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • utøve et variert repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans
  • reflektere
    over hvordan musikalske tradisjoner, inkludert samiske musikktradisjoner, bevares og fornyes
  • samarbeide
    med andre om å planlegge
    og gjennomføre
    øvingsprosesser hvor det inngår selvvalgt sang, andre vokale uttrykk, spill på instrumenter eller dans, og formidle resultatet i gruppe eller individuelt
  • skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder
  • utforske
    og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere
    over bruk av musikalske virkemidler
  • lytte og prøve ut ulike uttrykk og begrunne valg i skapende prosesser fra idé til ferdig resultat
  • bruke
    gehør og notasjonsteknikker som støtte i skapende arbeid
  • bruke
    relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater
  • utforske
    og reflektere
    over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden
  • utforske
    og drøfte
    musikkens og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer

Underveisvurdering

Standpunktvurdering