Medieuttrykk (MOK02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter medieuttrykk 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- dokumentereog kvalitetssikre produksjonsprosesser
Å dokumentere er å vise hva vi har gjort, og gjerne også hvordan og hvorfor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på en arbeidsprosess, et produkt eller en tjeneste.
- jobbe utforskende med idéutvikling gjennom systematisk kildearbeid
- planlegge,
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
gjennomføreogÅ gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
vurdereen større selvvalgt og utforskende medieproduksjon tilpasset en tenkt eller reell oppdragsgiverÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- vurdereegen bruk av profesjonelt produksjonsutstyr og profesjonell programvare tilpasset produkt og kvalitetskrav i mediebransjen
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- analyserehvordan inspirasjon fra tidligere og moderne stilarter og uttrykk former nåtidens medieuttrykk
Å analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
brukeulike virkemidler og fortellerteknikker i medieuttrykkÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utviklebudskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- vurdereopphavsrettslige og etiske utfordringer i medieproduksjon ut fra gjeldende lover og regelverk
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i medieuttrykk 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de jobber kreativt med ideer, og når de viser til dokumenterte og kvalitetssikrede produksjonsprosesser. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de produserer medieuttrykk i ulike sjangre, for ulike formål og for ulike målgrupper. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskap om tidligere og moderne stilarter til å videreutvikle egne medieuttrykk, og når de viser bevissthet om opphavsrettslige og etiske utfordringer ved bruk av referanser. Videre viser og utvikler de kompetanse når de analyserer, tolker og sammenligner medieuttrykk og utforsker og reflekterer over deres kontekst og funksjon.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene utforske aktuelle mediefaglige problemer og arbeide kreativt for å løse disse. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres når det gjelder å jobbe selvstendig, konsentrert og hensiktsmessig med teoretiske og praktiske oppgaver, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å styrke egen produksjonspraksis og evnen til faglig drøfting.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter medieuttrykk 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i medieuttrykk 3 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk produksjon av medieuttrykk i ulike sjangre og til ulike formål, og gjennom kritisk drøfting av virkemidler og etikk.