Medieuttrykk (MOK02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter medieuttrykk 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- produsere medieuttrykk i ulike sjangre og formater
- planleggeen prosess for produksjon av et medieuttrykk
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
- brukegrunnleggende teknikker for idéutvikling
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukeog vedlikeholde profesjonelt produksjonsutstyr og profesjonell programvare
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskeulike tidligere og moderne stilarter og uttrykksformer, og
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
reflektereover hvordan de preger medieuttrykk i dagÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukekomposisjonsprinsipper i produksjon av medieuttrykk og
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
reflektereover hvordan de ulike delene påvirker hverandreÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
brukeulike kommunikasjonsmodeller i produksjon av medieuttrykkÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- reflektereover opphavsrett, etikk og regler i arbeid med medieproduksjoner
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- utøve kildekritikk i egne medieuttrykk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i medieuttrykk 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de lager medieuttrykk i ulike sjangre og formater individuelt og sammen med andre, og når de bruker relevant produksjonsutstyr i dette arbeidet. De viser og utvikler også kompetanse i faget når de bruker komposisjonsprinsipper og kommunikasjonsmodeller for å produsere medieuttrykk og tilpasse til riktig målgruppe. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de beskriver hvordan ulike virkemidler og stiler påvirker innhold og budskap i medieuttrykk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å la elevene lage selvstendige medieuttrykk i ulike sjangre og formater og ved å la elevene få utforske og bruke produksjonsutstyr og programvare i arbeidene. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i produksjonen av medieuttrykk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å styrke egen produksjonspraksis og evnen til faglig refleksjon.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter medieuttrykk 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i medieuttrykk 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk produksjon av ulike medieuttrykk og gjennom refleksjon og etisk bevissthet omkring medieuttrykkenes virkemidler og funksjon.