Musikk, dans og drama (MDD01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
og vurdereÅ gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
tverrkunstneriske sceniske prosesser og framføringerÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utforske, utøve og formidle tverrkunstneriske uttrykk og ta ansvar for felles prosesser og framføringer
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- brukekunnskap om joik og samisk fortellertradisjon og om norsk folkemusikk og folkedans i formidlingsarbeid
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukekunnskap om form, struktur og dynamiske komponenter i skapende aktivitet
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vise tilstedeværelse, lytte og gi respons gjennom musikalske, danseriske og dramatisk uttrykk i improvisasjon og formidling
- utforsketeksformidling, lydlek og sang i utøving, og reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over stemmens muligheterÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- utforskedans og fysiske uttrykk i utøving, og reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over kroppens muligheter i bevegelseÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- skape kunstneriske uttrykk som tar opp samfunnsutfordringer og reflektereover ytringsfrihetens muligheter og grenser
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i musikk, dans og drama. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de arbeider utforskende med ulike sceniske uttrykksformer, og når de reflekterer over sammenhenger mellom disse. De viser og utvikler også kompetanse i faget gjennom samarbeid og formidling av tverrkunstnerisk arbeid i ulike formater. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de utforsker fagbegreper og ulike metoder i og tilnærminger til skapende arbeid, og når de formidler kunstneriske ideer på en nyansert måte.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske verktøy og prinsipper fra ulike scenekunstuttrykk og får mulighet til å skape sine egne uttrykksformer. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i musikk, dans og drama, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen til å utvikle kompetanse i samhandling, improvisasjon, stemmebruk og fysisk uttrykk i sceniske uttrykksformer.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i musikk, dans og drama ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i kjente og ukjente situasjoner. Læreren skal sette karakter i musikk, dans og drama basert på kompetansen eleven har vist, både praktisk og muntlig, i utforsking av ulike sceniske uttrykksformer, i tverrkunstneriske prosesser og produksjoner og i refleksjon over og kritisk vurdering av disse prosessene og produksjonene.