Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

You are here:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Curricula
  • Mathematics 2P-Y
  • About the subject
  • Relevance and central values

Mathematics 2P-Y (MAT06‑04)
Relevance and central values

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Curriculum for Mathematics 2P-Y (MAT06‑04) – English, PDF
  • Curriculum for Mathematics 2P-Y (MAT06‑04) – English, PDF
Core curriculum

  • Front page of the curriculum
    • Relevance and central values
    • Core elements
    • Interdisciplinary topics
    • Basic skills
    • 2P-Y
  • Type of assessment
  • Subject codes
  • Schedule
  • Validity and implementation

Laster

Mathematics 2P-Y is an important subject for understanding and describing conditions and relationships in society through the use of mathematical modelling. Mathematics 2P-Y shall help pupils to develop a precise language for critical thinking and mathematical problem solving strategies. Mathematics 2P-Y shall prepare pupils for further study and for a society and working life in development through the practical application of mathematics.

All subjects shall help the pupils to understand the value system for learning. Critical thinking in mathematics includes critical evaluation of reasonings and arguments and can arm the pupils to make their own decisions and take a stand on important questions in their own life and in society. When the pupils are given the time to think, reflect, reason mathematically, ask questions and experience that the subject is relevant, the subject facilitates creativity and innovation. Mathematics shall help pupils to develop their ability to work independently and to collaborate with others through exploration and problem solving, and can help pupils to become more aware of their own learning. Giving the pupils the opportunity to solve problems and master challenges on their own contributes to developing perseverance and independence.

The value system for learning in the core curriculum

For the subject:

  • Kva er nytt i matematikk?
  • Aktuelle nettsteder – matematikk

For all subjects:

  • Hvordan bruke læreplanene?
  • Sosial læring gjennom arbeid med fag
Previous pageNext page
To the top
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring