Kjemi (KJE01‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter kjemi 2

  • forstå
    og
    bruke
    kjemisk terminologi og fagspråk i faglig kommunikasjon
  • planlegge
    og
    gjennomføre
    forsøk,
    drøfte
    metode og tiltak for å redusere risiko og
    vurdere
    usikkerhet og feilkilder i egne og andres forsøk
  • gjøre rede for
    hvordan naturvitenskapelige modeller og teorier utvikles, og
    reflektere
    over hvordan samarbeid bidrar til kunnskapsutvikling i kjemi
  • utforske
    redoksreaksjoner og
    bruke
    beregninger til å
    vurdere
    sammenhenger mellom masse, ladning, spenning og energi i elektrokjemiske reaksjoner
  • utforske
    likevekter og
    bruke
    massevirkningsloven til å gjøre beregninger og forklare observasjoner
  • gjøre rede for
    entropibegrepet og
    bruke
    entropi og entalpi til å
    vurdere
    spontanitet og endringer i likevektsystemer
  • utforske
    og beregne pH i vannløsninger og
    drøfte
    betydningen av buffere for regulering av pH i naturlige og industrielle prosesser
  • utforske
    og gjøre beregninger av løseligheten til stoffer og gjøre vurderinger av løselighet i biologiske og industrielle prosesser
  • utforske
    katalyserte reaksjoner og
    gjøre rede for
    betydningen av katalysatorer i biologiske og industrielle prosesser
  • gjøre rede for
    reaksjonstypene addisjon, eliminasjon, substitusjon, hydrolyse og kondensasjon og
    bruke
    elektrostatiske krefter til å forklare noen enkle reaksjonsmekanismer
  • gjennomføre
    synteser og
    gjøre rede for
    faktorer som påvirker utbytte og renhet i synteser
  • gjøre rede for
    prinsipper for kromatografi og
    bruke
    kromatografi for å separere og
    analysere
    organiske stoffblandinger
  • beskrive
    oppbygningen til noen biologiske makromolekyler og
    vurdere
    hvordan ytre faktorer kan påvirke molekylenes struktur og egenskaper
  • gi eksempler på produksjon, gjenvinning, deponering og nedbryting av noen metaller og noen typer plast, og
    drøfte
    tiltak som er i samsvar med prinsipper for grønn kjemi
  • utforske
    en teoretisk eller praktisk problemstilling, og
    drøfte
    og
    presentere
    funn

Underveisvurdering

Standpunktvurdering