Kjemi (KJE01‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter kjemi 1

  • forstå
    og
    bruke
    kjemisk terminologi og regler for navnsetting i faglig kommunikasjon
  • planlegge
    og
    gjennomføre
    forsøk, estimere usikkerhet og
    vurdere
    feilkilder,
    presentere
    resultater og argumentere for gyldigheten av resultater og konklusjoner
  • bruke
    informasjon fra sikkerhetsdatablad til å gjøre vurderinger knyttet til helse, miljø og sikkerhet i praktisk arbeid
  • bruke
    data, simuleringer og beregninger i tolkninger og til å trekke konklusjoner
  • bruke
    modeller til å forklare observasjoner og kjemiske fenomener, og argumentere for modellenes styrker og begrensinger
  • gjøre rede for
    oppbygningen av periodesystemet, og
    bruke
    kjerneladning og elektronkonfigurasjon til å forklare periodiske trender
  • gjøre rede for
    kjemisk binding som elektrostatiske krefter som virker mellom partikler, og
    bruke
    dette til å forklare molekylgeometri og organiske og uorganiske stoffers struktur, sammensetning og egenskaper
  • utforske
    og gjøre beregninger på kjemiske reaksjoner, og
    bruke
    observasjoner og teoretiske vurderinger til å identifisere reaksjonstype
  • gjøre beregninger med ulike enheter for konsentrasjon og
    bruke
    stoffkonsentrasjon i vurderinger av vann- og luftkvalitet
  • gjennomføre
    volumetrisk og gravimetrisk titreranalyse og
    drøfte
    bruk av titreranalyse
  • gjøre rede for
    sammenhengen mellom atomets oppbygning og grunnstoffers absorbsjons- og emisjonsspektre og
    bruke
    spektroskopiske metoder i kvalitativ og kvantitativ analyse
  • gjøre rede for
    entalpi og
    bruke
    beregninger og forsøk til å
    utforske
    entalpiendringer i reaksjoner
  • gjøre rede for
    kollisjonsteori og
    utforske
    faktorer som påvirker reaksjonsfart og kjemisk likevekt
  • utforske
    løseligheten til stoffer, og
    gjøre rede for
    betydningen av ladning, polaritet og temperatur for løselighet
  • gjøre rede for
    begrepene syre, base, protolyse og pH, og
    utforske
    egenskapene til sterke og svake syrer og baser
  • gjøre rede for
    prinsipper for grønn kjemi og
    drøfte
    hvordan bruk av prinsippene kan bidra til bærekraftig utvikling
  • presentere
    kjemifaglig innhold fra ulike kilder, kritisk
    vurdere
    kildene og
    bruke
    relevant teori til å
    drøfte
    innholdet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering