Treningslære (IDR02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter treningslære 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- drøfteog ta i bruk grunnleggende treningsprinsipper
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- utarbeide og begrunne arbeidskravs- og kapasitetsanalyse, treningsplaner og mål knyttet til prestasjonsutvikling i en valgt idrettsaktivitet.
- brukeog vurdere
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
forskjellige testerÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- gjøre rede forfaktorer som har betydning for utvikling av fysiske, psykiske, tekniske og koordinative egenskaper
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede forhvordan energifrigjøringen foregår i idrettsaktiviteter
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede formekaniske og organiske forhold som er sentrale i en valgt øvelse
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- forklare bevegelsesprinsipper som har betydning for funksjonell teknikk i en valgt idrettsaktivitet
- gjør rede for treningsformer, treningsmetoder og øvelser som har betydning for en valgt idrettsaktivitet
- utføre mental trening og drøftebetydningen av slik trening
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- drøftehvordan doping og stimulerende midler kan virke negativt inn på helse og prestasjon
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- vurderepåliteligheten av kilder knyttet til treningslære
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- vurderesammenheng mellom trening, helse og prestasjonsutvikling
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i treningslære 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de får løse ulike problemer, vurdere kilder kritisk og planlegge trening for å forbedre prestasjon, helse og livsstil. De viser og utvikler også kompetanse i faget når de reflekterer og bruker teori knyttet til treningslære.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å involvere elevene i læringsarbeidet og legge til rette for systematisk arbeid. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres for å oppnå forståelse og innsikt i faget, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å kunne videreutvikle forståelsen for anvendt treningslære, både knyttet til treningsplanlegging, kroppens oppbygging og funksjon og helse og livsstil.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter treningslære 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i treningslære 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å se sammenheng og vise forståelse på en selvstendig og kritisk måte.