Treningslære (IDR02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter treningslære 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- sette seg ulike mål med tanke på prestasjonsutvikling
- beskrivearbeidskravs og kapasitetsanalyse
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- utarbeide og reflektereover betydningen av økt-, uke- og periodeplaner
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- forklare treningsformer, treningsmetoder og øvelser
- gjøre rede forgrunnleggende treningsprinsipper
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- beskrivetester innenfor ulike treningsformer
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- forklare hvordan oppvarming og treningsformer kan påvirke kroppen fysisk og psykisk
- forklare kroppens sirkulasjons- og respirasjonssystem
- beskriveoppbygningen av og funksjonen til muskel-, nerve- og skjelettsystemet, og forklare muskelarbeid i ulike øvelser
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- beskriveaerob og anaerob energifrigjøring
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- gjøre rede forhvordan idrettsskader kan forebygges og behandles
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede forhvordan ernæring, restitusjon og livsstil kan påvirke helse og prestasjonsutvikling
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- drøfteinformasjon om trening på en kritisk måte
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i treningslære 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de gjennom aktiv medvirkning tilegner seg en grunnleggende forståelse av kroppens oppbygning og funksjon. De viser og utvikler også kompetanse når de tilegner seg kunnskap om helse og livsstil, treningsmetoder, treningsformer og øvelser. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de beskriver, gjør rede for og vurderer fagstoff på en selvstendig og kritisk måte.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å gi variert undervisning som kan gi kunnskap om grunnleggende ferdigheter i faget. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres for å oppnå forståelse og innsikt i faget, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle forståelsen for anvendt treningslære, både knyttet til treningsplanlegging, kroppens oppbygging og funksjon og helse og livsstil.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter treningslære 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i treningslære 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å se sammenhenger og vise forståelse på en selvstendig og kritisk måte.