Grunntrening i dans (DAN01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter grunntrening i dans 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforskeog prøve ut treningsformer for å fremme utvikling i dans, alene og sammen med andre
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- beskriveog reflektere
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
over sammenhengen mellom trening, restitusjon og skadeforebygging for dansereÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- beskriveog prøve ut mentale strategier for å fremme egen utvikling i dans
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- gjøre rede forforholdet mellom kosthold og treningsutbytte og bruke
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
denne kunnskapen i eget arbeid med dansÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- undersøke kroppens oppbygning og funksjon, og brukekunnskap om anatomi i arbeid med trening og danseutøvelse
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- reflektereover sammenhenger mellom trening, bevegelsesglede og helse for dansere
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i grunntrening i dans 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker og prøver ut ulike fysiske og mentale treningsformer for å utvikle grunnlaget for egen danseutøvelse. Videre viser og utvikler de kompetanse i faget når de beskriver og reflekterer over egen trening og sammenheng mellom trening, helse og funksjonell anatomi.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte treningsformer og strategier som fremmer bevegelsesglede og mestringsfølelse. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres og gi rom for refleksjon rundt egen trening og restitusjon, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle forståelsen av sammenhengen mellom trening, kropp og helse i egen danseutøvelse.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter grunntrening i dans 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i grunntrening i dans 1 basert på kompetansen eleven har vist, både gjennom å delta i varierte treningsformer, vise forståelse av og reflektere over sammenhengen mellom trening, helse og anatomi.