Innføringstilbud til nyankomne minoritetsspråklige elever

Vedlegg: Saksbehandlingsregler

Saksbehandlingsregler – et utdrag av relevante regler i forvaltningsloven

Enkeltvedtaket etter §§ 2–8 eller 3–12 i opplæringsloven, skal fattes i samsvar med reglene i forvaltningsloven. Det innebærer at blant annet veiledningsplikt, frister, utredningsplikt, begrunnelsesplikt og klageadgang er lovfestet.

Veiledningsplikt

Forvaltningsorganer, som offentlige skoler, kommuner og fylkeskommuner, har en alminnelig veiledningsplikt etter forvaltningsloven § 11. Av bestemmelsens andre ledd fremgår at forvaltningsorganer som behandler saker med en eller flere private parter, av eget tiltak skal vurdere partenes behov for veiledning. Etter forespørsel fra en part og ellers når sakens art eller partens forhold gir grunn til det, skal forvaltningsorganet gi veiledning om gjeldende lover og forskrifter og vanlig praksis på vedkommende saksområde, og om regler for saksbehandlingen. For mer utfyllende om veiledningsplikten, se forvaltningsloven § 11.

Saksbehandlingstid

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken «uten ugrunnet opphold», jf. forvaltningsloven § 11a. For kommuner og fylkeskommuner betyr det blant annet at nyankomne elevers norskferdigheter skal kartlegges, og vedtak om særskilt språkopplæring skal fattes, uten ugrunnet opphold.

Hvis det i saker som gjelder enkeltvedtak ikke kan fattes vedtak i løpet av én måned, skal forvaltningsorganet sende et foreløpig svar. Det vil si at i saker der det skal fattes vedtak om hvorvidt en elev har rett til særskilt språkopplæring, skal kommunen/fylkeskommunen sende eleven/foresatte et foreløpig svar så snart som mulig hvis kommunen/fylkeskommunen ikke får fattet vedtak innen én måned. I det foreløpige svaret skal kommunen/fylkeskommunen opplyse om hvorfor det ikke kan fattes vedtak tidligere, og i den grad det er mulig, si når man vil fatte vedtak.

Utrednings- og informasjonsplikt

I henhold til forvaltningsloven § 17 skal forvaltningsorganet påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes. Se § 17 for øvrige regler om utrednings- og informasjonsplikt.

Vedtak skal begrunnes

Enkeltvedtak skal som hovedregel begrunnes, jf. forvaltningsloven § 24. Begrunnelsen skal gis samtidig som enkeltvedtaket, og skrives vanligvis i samme brev som enkeltvedtaket.

Underretning, klageadgang og klagefrist

Det følger av forvaltningsloven § 27 at det forvaltningsorgan som har truffet vedtaket, skal sørge for at partene får beskjed om vedtaket så snart som mulig. Det skal som regel skje skriftlig.

Hvis en mindreårig over 15 år er part i saken og blir representert av verge, skal organet også informere den mindreårige selv.

I underretningen, vanligvis brevet der vedtaket gjengis og begrunnes, skal det også opplyses om klageadgang, klagefrist, klageinstans, den nærmere fremgangsmåte ved klage, og om partenes rett til å se sakens dokumenter.

Fra 01.08.2012 følger det av opplæringsloven § 15–2 andre ledd at departementet er klageinstans for enkeltvedtak etter både §§ 2–8 og 3–12 i opplæringsloven. Denne myndigheten er delegert til statsforvalteren både for grunnskole og videregående opplæring. Et vedtak om rett til særskilt språkopplæring og opplæring i særskilt organisert tilbud, fattet av enten kommunen eller fylkeskommunen, kan altså klages inn for statsforvalteren.