Kjennetegn på måloppnåelse – duodji 10. trinn
Kjennetegnene på måloppnåelse gjelder ny læreplan i duodji (KHV02-02). De er veiledende for standpunktvurdering.
Kjennetegnene er under utvikling. Frist for tilbakemelding var 1. april 2020. Tusen takk for alle gode innspill. Vi legger ut oppdatert versjon av kjennetegnene innen skolestart.
Karakteren 2 | Karakteren 4 | Karakteren 6 |
---|---|---|
Eleven kan enkel bruk av noen verktøy og håndverksteknikk, på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte. | Eleven kan og viser presisjon i bruk av ulike verktøy og håndverksteknikk på en forklarende og hensiktsmessig og miljøbevisst måte. | Eleven viser høy presisjon i bruk av ulike verktøy og håndverksteknikk på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte. |
Eleven kan delvis reflektere over visuelle virkemidler eller kulturelle referanser. | Eleven viser refleksjonsevne fra et inspirasjonsmateriale og forklarer visuelle virkemidler og kulturelle referanser. | Eleven viser selvstendig utforskning av muligheter knyttet til funksjon og holdbarhet. |
Eleven dokumenterer delvis egne skapende prosesser og beskriver resultater og egen læring. | Eleven dokumenterer valg og erfaringer fra egne skapende prosesser og beskriver resultater og egen læring med støtte i noen fagbegrep. | Eleven dokumenterer valg og erfaringer fra egne skapende prosesser på en oversiktlig måte og reflekterer over resultater og egen læring med støtte i et bredt fagbegrep. |
Eleven viser noe kompetanse på valg av formålstjenlig materiale og bearbeiding gjennom immateriell kulturarv. | Eleven viser kompetanse på valg av formålstjenlig materiale og bearbeiding gjennom eksempel på immateriell kulturarv. | Eleven viser høy kompetanse på valg av formålstjenlig materiale og bearbeiding gjennom ulike eksempler på immateriell kulturarv. |
Eleven dokumenterer noe av påbegynt idé gjennom skisser , modeller og viser til et påbegynt sluttprodukt. | Eleven dokumenterer og forklarer form og tekniske løsninger gjennom skisser, modeller og lager et sluttprodukt med enkel ide på innovasjon. | Eleven dokumenterer ideer og forklarer form og tekniske løsninger gjennom skisser og modeller på en detaljert og oversiktlig måte . Lager et sluttprodukt utfra dette med tanker og ideer på innovasjon. |
Eleven nevner delvis et eksempel på hvordan identitet, kunst og design kan gjenspeiles, og kan påvirke hverdagsliv og samfunnsutvikling. | Eleven forteller og forklarer hvordan identitet, kunst og design kan gjenspeiles, og kan påvirke hverdagsliv og samfunnsutvikling. | Eleven viser og forklarer gjennom eget skapende arbeid og refleksjon over hvordan identitet, kunst og design gjenspeiles og kan påvirke hverdagsliv og samfunnsutvikling. |