Hva er Ståstedsanalysen for barnehage?
Ståstedsanalysen skal bidra til gode refleksjonsprosesser, og er et hjelpemiddel for barnehagebasert vurdering. Målet er å skape felles refleksjon om barnehagens praksis blant alle de ansatte, og å peke ut områder barnehagen vil prioritere i videre endrings- og utviklingsarbeid.
Tema i ståstedsanalysen
Tilleggstema til egenvurdering
- Vennskap og fellesskap (bm, pdf)
- Vennskap og fellesskap (nn, pdf)
- Kommunikasjon og språk (bm, pdf)
- Kommunikasjon og språk (nn, pdf)
- Samisk (bm, pdf)
- Samisk (nn, pdf)
- Barnehagens digitale praksis (bm, pdf)
- Digital praksis i barnehagen (nn.pdf)
- Kropp, bevegelse, mat og helse (bm, pdf)
- Kropp, bevegelse, mat og helse (nn, pdf)
- Kunst, kultur og kreativitet (bm, pdf)
- Kunst, kultur og kreativitet (nn, pdf)
- Natur, miljø og teknologi (bm, pdf)
- Natur, miljø og teknologi (nn, pdf)
- Antall, rom og form (bm, pdf)
- Tal, rom og form (nn, pdf)
- Etikk, religion og filosofi (bm, pdf)
- Etikk, religion og filosofi (nn. pdf)
- Nærmiljø og samfunn (bm, pdf)
- Nærmiljø og samfunn (nn, pdf)
- Inkluderende praksis og tilrettelegging (bm, pdf)
- Inkluderande praksis og tilrettelegging (nn, pdf)
Administrering av Ståstedsanalysen
Det er styrer som administerer Ståstedsanalysen, og du logger deg inn i verkøyet med UBAS-brukernavn og passord. Kontakt kommunen dersom du mangler UBAS-innlogging.
Personvern og samtykke
Personopplysningsloven § 2 og § 8 setter vilkår for behandlingen av personopplysninger. Når personalet tar stilling til påstandene i undersøkelsen, regnes dette som personopplysninger.
Undersøkelsen er frivillig, og den enkelte i personalet må samtykke i at hun eller han godtar undersøkelsen. Styreren må informere personalet om formålet med undersøkelsen og om hvor lenge opplysningene lagres. Styreren må også innhente en skriftlig samtykkeerklæring fra de ansatte som deltar. Den ansatte kan kalle tilbake samtykket dersom vedkommende ønsker det.
Data og vurderinger som utgangspunkt
I analysen sammenstilles fakta om barnehagen, som tall fra BASIL (Innrapportering for barnehager) og NBR (Nasjonalt barnehageregister) og andre relevante undersøkelser som for eksempel foreldreundersøkelser, barnesamtaler, medarbeiderundersøkelser. Tallene og dataene fra undersøkelsene blir deretter sett i sammenheng med vurderinger de ansatte har om barnehagens praksis. Sammen gir disse dataene og vurderingene barnehagen et utgangspunkt for å velge ut og prioritere mål og tiltak for å sette i verk et helhetlig kvalitetsarbeid i barnehagen.
Oversikt over områder for endrings- og utviklingsarbeid
Konklusjonene i Ståstedsanalysen er et uttrykk for hvordan de ansatte vurderer praksis i barnehagen, hva som er barnehagens sterke sider og hva som er barnehagens utfordringer. Analysen gir styrer og øvrig personale en oversikt over konkrete områder for endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen, med mål om å kunne tilby et barnehagetilbud av best mulig kvalitet.
Arbeidet må forankres i hele personalgruppen
For å lykkes med endrings- og utviklingsarbeid må arbeidet forankres godt i hele personalgruppen. Arbeidet krever derfor at styrer legger en plan for gjennomføringen av Ståstedsanalysen hvor det settes av tid til å forberede og informere personalet om arbeidet med analysen.
Det er også viktig å sette av tid til felles møtepunkter der personalet kan reflektere og drøfte egen praksis med utgangspunkt i Ståstedsanalysen. Når hele personalet tar del i drøftingene, kan valg av forbedringsområder være en bevisstgjøringsprosess som gir god forankring for tiltak og pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen. Arbeidet med Ståstedsanalysen krever derfor bred involvering av alle.
Brukerveiledning