E-læring: barnehagefaglig grunnkompetanse
Dette er et interaktivt tilbud til assistenter og andre ansatte i barnehager. Tilbudet er gratis og lett tilgjengelig fra både mobiltelefon og datamaskin. Siden er oppdatert med veiledning til barnehageeiere som vurderer å ta i bruk tilbudet.
Hva er e-læring i barnehagefaglig grunnkompetanse?
Målgruppen for barnehagefaglig grunnkompetanse er nyansatte uten tidligere barnehagefaglig kompetanse eller erfaring fra barnehage. Tilbudet er også tilgjengelig for andre ansatte.
E-læringstilbudet skal gjennomføres av den enkelte ansatte sammen med en mentor. Opplæringen skjer på arbeidsplassen, og kan enkelt settes i gang kort tid etter at den nyansatte har startet i barnehagen. Den nyansatte gjennomfører opplæringen på mobiltelefon eller datamaskin. Det tar cirka 15-20 minutter å gjennomføre en modul.
Hver modul har ukens oppdrag, som går over en uke og løses fysisk i barnehagen. Ukens oppdrag avsluttes med et refleksjonsnotat og en refleksjonssamtale mellom den nyansatte og mentor.
Opplæring i barnehagefaglig grunnkompetanse kan også brukes som en mulighet for å gjøre temaene aktuelle og relevante i hele barnehagehverdagen.
Tilbudet er frivillig og ment som en støtte til eiers og leder ansvar. Det faglige innholdet er utviklet av Dronning Mauds Minne Høgskole i samarbeid med OsloMet.
Gå til e-læring: barnehagefaglig grunnkompetanse
Gå til veileder for barnehageeier
Nasjonale rammer
Når dere bruker e-læringen vil kriteriene som ligger i de nasjonale rammene for barnehagefaglig grunnkompetanse bli dekket. Rammene definerer den kompetansen alle ansatte som jobber i en barnehage forventes å ha.
Veiledning til barnehageeier
Her er mer informasjon til barnehageeiere som ønsker å ta i bruk tilbudet. Styrere og ansatte har egne veiledninger som finnes i verktøyet.
Her får du et innblikk i hvordan det fungerer
Barnehagefaglig grunnkompetanse er en individuell opplæring med støtte fra mentor som skal foregå i barnehagen. Her krever det innlogging, og det er derfor ikke mulig for andre enn de aktuelle personene i barnehagene å ta opplæringen.
Styrer
Det er styrer som registrerer barnehagen i e-læring og tildeler mentor tilgang. Styrer har tilgang til en digital veileder i løsningen. Denne ligger utenfor pålogging. Styrer bør sette seg inn i hvordan opplæringen er bygget opp og hvilke temaer den nyansatte skal gjennom.
Mentor
Mentor skal være en barnehagelærer i samme barnehage som den nyansatte. Det er mentor som skal følge opp den nyansatte underveis i gjennomføringen.
Oppfølging
- oppstartssamtale – før opplæringen starter
- midtveissamtale – når fem eller seks moduler er gjennomført
- sluttsamtale – når opplæringen er fullført
Etter hvert ukens oppdrag skal den nyansatte sende inn refleksjoner. Disse er det mentor kan lese. Det innebærer at mentor skal lese refleksjonene, forberede seg og ha en refleksjonssamtale med den nyansatte etter hvert ukens oppdrag.
Mentor har en avgjørende rolle for å veilede og støtte den nyansatte gjennom e-læringen. Når mentoren er logget inn, har den tilgang til en egen veileder. For å forstå hvilken type opplæring den nyansatte skal gjennom, er det obligatorisk for mentor å fullføre den første modulen.
Nyansatt
Den nyansatte er hovedpersonen i opplæringen og er den som skal gjennomføre selve e-læringen.
Etter at styrer har registrert mentoren, så blir den nyansatte tildelt mentor i systemet. Når den nyansatte har fullført opplæringen, mottar hen et opplæringsbevis.
Opplæringen har 11 moduler som består av interaktive oppgaver, korte filmer og annet faglig innhold. Det digitale arbeidet i hver modul er beregnet til cirka 20 minutter. Opplæringen bør gjennomføres i løpet av de første seks månedene etter ansettelse, og spres over en viss tid for å gi rom for refleksjon og læring i egen barnehage.
Gjør deg klar
Hver modul starter med en eller flere situasjoner den nyansatte kan kjenne igjen fra barnehagehverdagen. Formålet er å vekke interessen og nysgjerrigheten for temaet modulen handler om, slik at den nyansatte blir klar for å jobbe med temaet. Situasjonene utvikler seg ved at den nyansatte svarer på oppgaver om hva de burde si og/eller gjøre i de konkrete situasjonene.
Vurder deg selv
To ganger i hver modul skal den nyansatte besvare et spørsmål om hvordan de opplever seg selv og egen kompetanse knyttet til modulens tema. De svarer ved bruk av en skala som går fra 1 (lite) til 5 (veldig).
Formålet er at den nyansatte aktivt skal ta stilling til og vurdere egen kompetanse. Svarene sammenlignes mot slutten av en modul. På denne måten kan den nyansatte også reflektere over hvorvidt, og eventuelt hvorfor, opplevelsen av egen kompetanse på temaet har endret seg underveis i modulen.
Faglig del
Alle moduler har en faglig del. Den nyansatte møter fagpersoner som deler av sin kompetanse og kommer med tips og råd. I den faglige delen lærer den nyansatte om hva som står i rammeplan for barnehagen (rammeplanen) og løser oppgaver om temaet i modulen. Formålet med den faglige delen er å skape refleksjon og læring hos den nyansatte.
Ukens oppdrag
Hver modul bygger opp til ukens oppdrag. Oppdraget er praktiske oppgaver den nyansatte skal løse i løpet av en uke på jobb i barnehagen. Mentor og andre kollegaer i barnehagen kan støtte den nyansatte underveis i oppdraget.
Når oppdraget er gjennomført, skal den nyansatte sende inn sine refleksjoner til mentor. Refleksjonene blir utgangspunkt for refleksjonssamtalen om ukens tema og oppdrag.
Det er kun mentor og nyansatt som kan lese refleksjonene, og de slettes når den nyansatte fortsetter i den digitale opplæringen.
Refleksjon og samtale
Etter ukens oppdrag skal den nyansatte reflektere selv og ha en samtale med mentoren sin.
Før samtalen med mentor må den nyansatte skrive og sende inn hvilke tanker og opplevelser den har hatt under gjennomføringen av ukens oppdrag.
Den nyansatte og mentor avtaler et tidspunkt for samtalen og bruker refleksjonene for å snakke om modulen og temaet den nyansatte har vært gjennom.
Quiz
Til slutt i hver modul skal den nyansatte svare på spørsmål i en quiz. Spørsmålene er en repetisjon av noe av innholdet i modulen. Formålet med quizen er å kort oppsummere temaet og se om den nyansatte husker hva modulen handlet om.
Hva er en barnehage?
I denne modulen skal den nyansatte bli kjent med barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat. Den nyansatte blir kjent med ulike styrende dokumenter barnehagen må forholde seg til og hva disse innebærer.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal forstå eget ansvar i barnehagen og utvikle ferdigheter til å kunne samarbeide med kollegaene sine, til det beste for barna.
Ukens oppdrag for dette temaet er å finne og lese årsplanen i barnehagen. Den nyansatte skal tenke på hva årsplanen sier om fokusområdet for barnehagen og reflektere over hva som virker spennende.
Lek
I denne modulen skal den nyansatte bli kjent med hva lek er, og hvilke former den kan ha. Den nyansatte introduseres for hvordan leken kan være en arena for barns sosiale- og språklige samhandling, utvikling og læring.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal tilegne seg ferdigheter til å hjelpe barna med å mestre leken.
Ukens oppdrag for dette temaet er å finne ut hvordan den nyansatte kan legge til rette for lek. Den nyansatte kan fokusere på konkrete lekesituasjoner eller finne ut om det er noe barna har vært spesielt opptatt av i det siste som kan tas med inn i leken.
Barnehagehverdagen
I denne modulen skal den nyansatte bli bevisst på hvilke praktiske oppgaver barnehagehverdagen kan bestå av. Den nyansatte får forståelse for hvordan barn kan inkluderes i hverdagens oppgaver, og i hvilke situasjoner det kan være hensiktsmessig å inkludere barna.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal bli trygg på å inkludere barna på en meningsfull måte i praktiske oppgaver og i overganger fra en situasjon til en annen.
Ukens oppdrag for dette temaet er å inkludere barna i praktiske oppgaver i barnehagen. Den nyansatte skal la barna gjøre oppgaver som kan føles meningsfulle for dem i forbindelse med for eksempel måltider eller på- og avkledning.
Relasjoner
I denne modulen skal den nyansatte forstå hvilken betydning relasjoner har for barna, og utvikle ferdigheter for å kunne legge til rette for vennskapsrelasjoner mellom barna. Den nyansatte lærer om hvordan barn uttrykker glede over å være sammen med andre.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal bli bevisst på betydningen av barn-barn relasjoner og forstå sitt ansvar i voksen-barn relasjoner.
Ukens oppdrag for dette temaet er å finne ut hvordan vennskap kommer til uttrykk, og hva slags situasjoner vennskap kan utvikles i. Den nyansatte må tenke på hva som er tegn på vennskap, og kan for eksempel bruke situasjoner rundt måltid, påkledning, lek eller små konflikter for å hjelpe barna å bygge vennskap.
Utforsk rommet
I denne modulen skal den nyansatte bli kjent med rommets betydning for barnas lek, både inne og ute. Formålet med modulen er at den nyansatte skal bli bevisst på hvordan barn kan medvirke til å utforme rommene, og hvordan udefinerbare materialer kan brukes for å berike leken.
Ukens oppdrag for dette temaet er å utforske uterommet og ta med barna på dette. Sammen kan de finne materialer som kan brukes i en lek barna er opptatte av, og den nyansatte kan vise interesse for det barna finner og hvordan tingene kan brukes i leken.
Se meg!
I denne modulen skal den nyansatte få kunnskap om hva det innebærer å se barn og om barnehagelovens krav til et trygt og godt psykososialt miljø i barnehagen.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal bli bevisst over viktigheten av å anerkjenne barns følelser og hvordan den kan møte ulike følelsesuttrykk og vise omsorg i praksis.
Ukens oppdrag for dette temaet er å finne ut hvordan den nyansatte kan se alle barna i hverdagen. Den nyansatte skal søke øyekontakt, bruke barnas navn, og vise interesse for alle barna i barnehagen gjennom dagen.
Samarbeid med foresatte
I denne modulen skal den nyansatte forstå viktigheten av et godt samarbeid med foresatte. Den nyansatte skal bli bevisst på at foresatte har ulike oppdragelsesmetoder og samspiller ulikt med sine barn, og hvordan dette kan berike barnehagehverdagen.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal kjenne til viktigheten av tillit i relasjonen foresatte-ansatt og kunne legge til rette for et godt samarbeid med foresatte i levere- og hentesituasjoner.
Ukens oppdrag for dette temaet er å snakke med foresatte under levering og henting. Den nyansatte skal hilse på de foresatte, stille relevante spørsmål ved levering og fortelle om barnehagedagen ved henting.
Språk og kommunikasjon
I denne modulen skal den nyansatte få en innføring i hva kommunikasjon og språk er. Den nyansatte skal få kunnskap om hvordan språkutvikling skjer og hvilke kommunikasjonsformer som er typisk for barn i ulike aldre.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal kunne skape gode dialoger med barn.
Ukens oppdrag for dette temaet er å legge til rette for språklig engasjement i hverdagen. Den nyansatte skal inkludere barna og invitere til undring og kommunikasjon i en rutinesituasjon eller en aktivitet.
Gjensidig respekt
I denne modulen skal den nyansatte jobbe med gjensidig respekt og noen av områdene der dette temaet er spesielt viktig.
Den nyansatte skal få kjennskap til mangfold og hvordan de kan snakke om likheter og forskjeller i barnehagen. Den nyansatte blir kjent med urbefolkningen og deres rettigheter, samt nasjonale minoriteter.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal bli bevisst på hvordan det skal jobbes med gjensidig respekt, mangfold, og forskjeller og likheter i barnehagen.
Ukens oppdrag for dette temaet er å lage en identitetskoffert om seg selv og dele den med barna. Den nyansatte skal fortelle om seg selv, og la barna stille spørsmål mens de ser på innholdet i identitetskofferten.
Fra liten til stor
I denne modulen skal den nyansatte tilegne seg kunnskap om barns kognitive- og motoriske utvikling, fysiologiske behov og behov for omsorg, lek og læring.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal vite at overganger i barns liv kan oppleves som en stor forandring, og hvordan disse overgangene kan gjennomføres best mulig.
Ukens oppdrag for dette temaet er å legge til rette for grovmotoriske og finmotoriske aktiviteter. Den nyansatte skal ta med barna på ulike aktiviteter, finne ut hva barna kan gjøre selv og hvordan barna kan utfordres slik at de opplever mestring og utvikling, alene og sammen med andre.
Barns medvirkning
I denne modulen skal den nyansatte bli kjent med hva medvirkning innebærer og bli bevisst på sitt arbeid knyttet til dette. Den nyansatte skal lære forskjellen på medvirkning, medbestemmelse og selvbestemmelse.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal bli bevisst på at barn skal lyttes til og tas på alvor, også når de ikke sier noe direkte.
Ukens oppdrag for dette temaet er å la barna få medvirke i hverdagen. Den nyansatte skal bruke ulike situasjoner til å gi barna mulighet til å gjøre noe i fellesskap eller påvirke egen hverdag sammen med andre.
Oppfølging etter tre måneder
I denne modulen får den nyansatte et gjensyn med temaene lek, relasjoner, barns medvirkning og å se alle barn. De lærer også litt mer om hva som står i rammeplanen.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal repetere deler av innholdet fra temaene ved å bearbeide det på en ny måte og i andre former. Erfaringen de nå har fra barnehagehverdagen gir dem også muligheten til å se tematikken fra et nytt perspektiv.
Ukens oppdrag for dette temaet er å utforske den nyansattes egen rolle i leken. Den nyansatte skal teste å ha en aktiv og passiv rolle når barnas lek settes i gang.
Oppfølging etter seks måneder
I denne modulen får den nyansatte et gjensyn med temaene barnehagehverdagen, samarbeid med foresatte, språk og kommunikasjon, mangfold og fra liten til stor. De lærer også litt mer om hva som står i rammeplanen.
Formålet med modulen er at den nyansatte skal repetere deler av innholdet fra temaene ved å bearbeide det på en ny måte og i andre former. Erfaringen de nå har fra barnehagehverdagen gir dem også muligheten til å se tematikken fra et nytt perspektiv.
Ukens oppdrag for dette temaet er å reflektere over hvordan det siste året i barnehagen har vært. Den nyansatte skal tenke på hva den har lært om seg selv, hvordan den har lyst til å utvikle seg og hva den har lyst til å lære mer om.