På denne siden får du en oversikt over kompetansepakker for digital kompetanse i skolen. Noe er allerede utarbeidet, mens resten er under utvikling.
Digital kompetanse i skolen er et fagområde i stor utvikling. Både lærere, skoleledere og skoleeiere trenger å utvikle sin kompetanse for å kunne støtte elevenes læring best mulig og oppfylle kravene i Kunnskapsløftet 2020.
Kompetansepakken "Teknologi og digitale ferdigheter i LK20" er et tiltak for å støtte fylkeskommuner, kommuner og skoler innenfor fagfeltet digital kompetanse. Kompetansepakken er et av flere tiltak i handlingsplanen og må derfor ses i sammenheng med planens øvrige tiltak.
Kompetansepakken har fokus på hvordan digital kompetanse kommer til uttrykk i læreplanverket, og vil støtte eiere, ledere og lærere i å tolke, forstå og bruke det digitale innholdet i LK20. Pakken har relevant kunnskapspåfyll, er praksisnær og byr på ulike modeller for arbeid med digital praksis.
Innholdet i kompetansepakken har koblinger til rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse og viser til nyere forskning fra GrunnDIG.
Kompetansepakken bygger på omfattende brukerundersøkelser, og er utviklet av Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Karabin AS. Innholdet er skapt av miljøer fra Oslo Met, UiS og har flere praksiseksempler fra skoler i Asker, Oslo og Øygarden.
Modulene i kompetansepakken er:
- Undervisning i digitale omgivelser
- Digitale ferdigheter i LK20
- Digital teknologi i LK20
- Programmering og algoritmisk tenkning
Her finner du kompetansepakken om teknologi og digitale ferdigheter i LK20
Kompetansepakken "Inkludering og universell utforming i digital praksis" er et tiltak for å støtte fylkeskommuner, kommuner og skoler innenfor fagfeltet digital kompetanse. Kompetansepakken er et av flere tiltak i handlingsplanen og må derfor ses i sammenheng med planens øvrige tiltak.
Kompetanspakken har fokus på hvordan lærere kan bruke teknologi for å støtte inkluderingsarbeidet i skolen. Teknologi gir nye muligheter til å dele, lære, samhandle og kommunisere. For å lykkes med inkluderende bruk av teknologi i klasserommet, trengs det kunnskap om mulighetene som finnes og hvordan de best kan brukes.
Kompetansepakken har også en praksisnær tilnærming til hvordan lærere kan utvikle digitale læringsressurser som er universelt utformet. I 2018 ble universell utforming av IKT-løsninger lovpålagt i skolen. Det betyr at alle IKT-løsninger skal være tilgjengelige for alle elever, uavhengig av funksjonsnedsettelser. En og samme IKT-løsning skal kunne brukes av alle, og løsningene skal ha bestemte egenskaper som utvikleren må legge til rette for.
Kompetansepakken bygger på omfattende brukerundersøkelser, og er utviklet av Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Karabin AS. Innholdet er skapt av fagmiljø ved Høgskolen i Innlandet.
Modulene i kompetansepakken er:
- Inkludering i digital praksis
- Universelt utformede læringsressurser
Her finner du kompetansepakken om inkludering og universell utforming i digital praksis
Kompetansepakken er laget for å bidra til å øke eiere, ledere og lærerens forståelse for denne teknologien og legge grunnlaget for refleksjoner i profesjonsfelleskapene rundt utfordringer og muligheter denne teknologien vil gi i læringsarbeidet.
Denne kompetansepakken er utviklet som en start på arbeidet med å forstå og vurdere bruk av tjenester basert på kunstig intelligens i skolen. Fordi det stadig utvikles nye tjenester som benytter KI med potensielt enda større relevans for bruk i skolen, vil innholdet bli endret og oppdatert jevnlig.
Som en del av samme tiltak som kompetansepakken digital kompetanse for lærere, utvikler Udir i samarbeid med KS en egen kompetansepakke for eiere og ledere om personvern i læringsteknologi.
Denne pakken skal støtte deg som er skoleeier eller skoleleder konkret. I denne pakken får du støtte til alle fasene i det praktiske arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet i prosessen for å vurdere et digitalt læremiddel for trygg bruk i opplæringen.
Kompetansepakken om personvern i læringsteknologi er en utfyllende ressurs for et annet tiltak i handlingsplanen som Udir allerede har publisert: veileder for kvalitet i læremidler. Innholdet inkluderer stegvis støtte til hva du må gjøre, erfaringsdelinger fra andre skoleeiere, maler, verktøy og filmer som gir inspirasjon til eget arbeid. Prosessen for vurderingen av et digitalt læremiddel vil være nokså lik for alle typer læringsteknologi, og vil derfor være overførbar også for vurderinger av digitale læringsressurser, læringsplattformer, digitale verktøy eller digitale enheter.
Modulene i kompetansepakken er:
- Innledende vurdering
- Risiko- og sårbarhetsvurdering
- Personvernkonsekvenser
- Databehandleravtale
- Behandlingsprotokoll
- Forvaltning: avvikshåndtering og tilgangsstyring
Her finner du kompetansepakken om personvern i læringsteknologi for eiere og ledere
Kompetansepakken gir støtte til skoleeiere, skoleledere og lærere som skal ivareta elevenes opplæring gjennom en god digital praksis for elever som er fysisk til stede i undervisningen og elever som må være hjemme. Vi anbefaler at kompetansepakken gjennomføres som et sammenhengende utviklingsarbeid i skolens profesjonsfellesskap, men den kan også brukes med utgangspunkt i enkeltmoduler.
Pakken tar utgangspunkt i tre ulike scenarioer: klasseromsundervisning, hybrid undervisning og fjernundervisning.
Modulene i kompetansepakken
- Ledelse av digitale utviklingsprosesser
- Planlegging av undervisning
- Kommunikasjon
- Personvern
Kompetansepakken gir lærere en forståelse av hva programmering er, og hvordan de kan arbeide med programmering i fagene. Kompetansepakken er åpen for alle.
Kompetansepakken er laget for grunnskolen (1.–10. trinn) og videregående trinn. Det er skoleeier eller skoleleder som beslutter om skolen skal benytte seg av kompetansepakken, og som skal organisere arbeidet med modulene.
Kompetansepakken er ikke et komplett programmeringskurs, men vil bidra til å gi lærere en forståelse av hva programmering er, og hvordan de kan arbeide med programmering i sine fag med utgangspunkt i kompetansemålene.
Innhold i modulene
- Fellesmodulen er for både grunnskole og videregående trinn.
- For grunnskolen består kompetansepakken av en fellesmodul og en modul for matematikk, naturfag, musikk og kunst og håndverk.
- For videregående trinn er det moduler for matematikk og naturfag.
Kompetansepakken handler om hvordan arbeidet med digital dømmekraft blir en naturlig og systematisk del av arbeidet med LK20 gjennom å fremme ferdigheter, forebygge og håndtere ønskede hendelser. Temaer i pakken vil dreie rundt personvern, opphavsrett, kildekritikk, samt digital mobbing og uønskede hendelser.
Kompetansepakken lages i samarbeid med fagmiljø fra OsloMet og vil ha praksiseksempler fra ulike skoler.
Publisering januar 2024.
Kompetansepakken handler om hvordan eiere og ledere kan jobbe for å utvikle digital kompetanse i profesjonsfellesskapet. Kompetanspakken vil ha tre tematiske deler:
- Skoleeiers og leders viktigste oppgaver
- Teknologi og profesjonsfaglig digital kompetanse
- Metodikk for utvikling av digital kompetanse
Publisering januar 2024.