Læreplan i støperifaget Vg3 / opplæring i bedrift (STF3-01)

Etter Vg3

Materialteknologi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge og bruke støpbare materialer i tråd med spesifikasjoner
  • håndtere og lagre materialer og avfall i tråd med instruks og gjeldende regelverk
  • gjøre rede for ulike materialprøvingsmetoder
  • velge materialer i modeller, kokiller og verktøy i tråd med spesifikasjoner
  • gjøre rede for hvilke konsekvenser materialvalg har for støperiprosessen

Maskinteknologi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge maskiner, verktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgaven
  • stille inn og bruke maskiner, verktøy og ovner i tråd med prosedyrer og spesifikasjoner
  • vedlikeholde maskiner og utstyr i tråd med instruks
  • arbeide i tråd med sikkerhetsprosedyrer for utstyr og bruke sikkerhetsutrustninger

Støperiteknikk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge produksjons- og etterbehandlingsmetode i tråd med arbeidsoppdraget
  • velge tilsatsstoffer og sandblandinger ut fra valgt produksjonsmetode
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer og samarbeidspartnere
  • måle og registrere kvaliteten på produkter og justere eventuelle prosessavvik
  • smelte, legere og behandle metall på bakgrunn av analyser og etter spesifikasjoner
  • støpe metallet i former, kokiller og verktøy
  • rense og slipe støpegodset fritt for vedheftede urenheter, grader og løp- og matersystemer
  • utføre arbeidet i tråd med gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
  • utforme og dimensjonere løp- og matersystemer
  • beregne trykk, vekt og belastninger i arbeidsprosesser

Dokumentasjon og kvalitet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utføre arbeid i tråd med kvalitetssikringssystem og sertifiserings- og myndighetskrav
  • benytte teknisk dokumentasjon, tegninger og standarder i arbeid med maskiner, utstyr og produkter
  • finne fram og bruke produkt- og HMS-datablader
  • velge arbeidsantrekk og verneutstyr for utførelse av arbeid
  • gjøre rede for bedriftens organisering
  • analysere og registrere avvik, foreslå tiltak og korrigere feil
  • vurdere og dokumentere resultater av eget arbeid i tråd med rutiner og systemer

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!