Læreplan i reiseliv og språk - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (RSP1-01)

Reiseliv og språk 1

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • samtale om kulturelle og språklige erfaringer knyttet til forskjellige geografiske områder
  • drøfte sider ved tradisjoner, levemåter, verdier og normer i Norge og i andre land
  • gjøre rede for betydningen av kulturkunnskap i formidling av opplevelser og destinasjoner
  • finne opplysninger og presentere innholdet i sammensatte reiselivstekster på norsk/samisk og minst ett annet språk
  • bruke situasjonstilpasset skriftlig og muntlig engelsk i sosiale, reiselivsfaglige og interkulturelle sammenhenger
  • tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner på norsk/samisk og et annet språk
  • samtale om aktuelle og tverrfaglige emner knyttet til reiseliv på norsk/samisk og minst ett annet språk
  • beskrive og vurdere hvordan atferd, klesdrakt, språkbruk og kroppsspråk kan tilpasses ulike situasjoner i vertskapsrollen
  • informere ulike målgrupper på norsk/samisk og et annet språk om nasjonale og internasjonale turistattraksjoner
  • bruke ulike internasjonale målesystemer og gjøre valutaberegninger
  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler i informasjonsinnhenting og kommunikasjon

Reiselivsproduktet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive det helhetlige reiselivsproduktet på en destinasjon og vurdere destinasjonens konkurransedyktighet
  • drøfte hvordan ulike rammevilkår kan påvirke reiselivsnæringen, og hvordan reiseliv kan inngå i ulike næringskombinasjoner
  • gjøre rede for sentrale nasjonale og internasjonale organisasjoner i reiselivet
  • utarbeide og presentere en enkel markedsplan for et reiselivsprodukt
  • vurdere ulike markedssegmenter med tanke på et reiselivsprodukt
  • planlegge og gjennomføre muntlig guiding på en destinasjon på norsk/samisk og minst ett annet språk
  • vurdere prinsipper for bærekraftig bruk av naturen på en destinasjon i reselivssammenheng
  • gjøre rede for allemannsretten og vurdere forholdet mellom reiselivsnæringen og hensynet til naturbaserte næringer
  • bruke informasjon om geografiske og kulturelle forhold i markedsføringsarbeid
  • bruke behovs- og motivasjonsteori i analyse av ulike reiselivsprodukter
  • identifisere kjennetegn ved lokale, nasjonale og internasjonale markedssegmenter i reiselivsnæringen
  • gjøre rede for bærekraftig utvikling av en destinasjon
  • forklare servicemedarbeiderens rolle i tjenesteproduksjon
  • bruke kommunikasjons- og presentasjonsteknikker og digitale verktøy i presentasjoner på norsk/samisk og minst ett annet språk

Side 7 Av 9

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!