- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. årstrinn
- Kompetansemål etter 4. årstrinn
- Kompetansemål etter 7. årstrinn
- Kompetansemål etter 10. årstrinn
- Kompetansemål etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg2 – studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i muntlige tekster
- forstå noe svensk og dansk tale
- bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
- samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjon
- følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- variere stemmebruk og intonasjon i framføring av tekster
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese tekster av ulike typer på bokmål og nynorsk med sammenheng og forståelse
- finne informasjon ved å kombinere ord og illustrasjon i tekster på skjerm og papir
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler som gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
- lese, reflektere over og samtale om egne og andres tekster
- bruke ulike typer notater og eksempeltekster som grunnlag for egen skriving
- skrive enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster
- skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift og bruke tastatur i egen skriving
- strukturere tekster med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning
- variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
- lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy
- søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
- bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving
Språk, litteratur og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive ordklasser og deres funksjon
- forklare hvordan man gjennom språkbruk kan krenke andre
- beskrive eget talemål og sammenligne med andres
- samtale om innhold og form i sammensatte tekster
- gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-program
- samtale om sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk
- gi uttrykk for egne tanker om språk, personer og handling i tekster fra ulike tider og kulturer
Side 7 Av 14