Læreplan i norsk (NOR1-05)

Utgått


Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Kompetansemål etter 7. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
  • uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
  • bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
  • opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
  • uttrykke seg med et variert ordforråd tilpasset kommunikasjonssituasjonen
  • presentere et fagstoff tilpasset formål og mottaker, med eller uten digitale verktøy
  • vurdere andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese et bredt utvalg norske og oversatte tekster i ulike sjangere på bokmål og nynorsk, og reflektere over innhold og form i teksten
  • referere, oppsummere og reflektere over hovedmomenter i en tekst
  • lese enkle tekster på svensk og dansk og gjengi og kommentere innholdet
  • forstå og tolke opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
  • mestre sentrale regler i formverk og ortografi og skrive tekster med variert setningsbygning og funksjonell tegnsetting
  • skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur på en hensiktsmessig måte
  • skrive tekster med klart uttrykt tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
  • skrive fortellende, beskrivende, reflekterende og argumenterende tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder, og tilpasse egne tekster til formål og mottaker
  • eksperimentere med skriving av enkle tekster på sidemål
  • gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier og bearbeide egne tekster på bakgrunn av tilbakemeldinger
  • bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte estetiske virkemidler
  • velge ut og vurdere informasjon fra bibliotek og digitale informasjonskanaler

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gi eksempler på noen likheter og forskjeller mellom muntlig og skriftlig språk
  • utføre grunnleggende setningsanalyse og vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap
  • sammenligne språk og språkbruk i tekster på bokmål og nynorsk
  • lese og uttale stedsnavn som inneholder spesielle nordsamiske bokstaver, og kjenne til enkelte ord og uttrykk på ett av de samiske språkene
  • sammenligne talemål i eget miljø med noen andre talemålsvarianter og med de skriftlige målformene bokmål og nynorsk
  • gi eksempler på og reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • presentere egne tolkinger av personer, handling og tema i et variert utvalg av barne- og ungdomslitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk
  • vurdere tekster med utgangspunkt i egne opplevelser og med forståelse for språk og innhold
  • kjenne til opphavsrettslige regler for bruk av kilder
  • bruke forskjellige former for digitale og papirbaserte ordbøker

Side 8 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!