Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2016 etter delegasjon i brev av 13. september 2013 fra Kunnskapsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2016-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2
Formål
Faget medieuttrykk bygger på at medieuttrykk er viktige som kulturbærere i dagens samfunn og legger premisser for kommunikasjon mellom individer, i grupper og i offentligheten, og for identitetsutvikling. Faget medieuttrykk har som mål å fremme kyndig og kritisk mediekommunikasjon i offentlige og private rom. Faget skal bidra til økt bevisstheten om kvalitet, design, budskap og formål til medieuttrykk i et samfunn der teknologien har gjort det enkelt og billig å lage medieprodukter, og der det er stor tilgang på formidlingskanaler og lav publiseringsterskel.
Opplæringen i det felles programfaget medieuttrykk skal gi eleven kompetanse i å vurdere og produsere medieuttrykk. Kunnskap om hvordan virkemidler og fortellerteknikker brukes for å målrette et mediebudskap innen journalistikk, reklame, informasjon og underholdning, står sentralt i opplæringen. Opplæringen skal fremme ideskaping og bidra til å utvikle elevens uttrykksrepertoar. Videre skal opplæringen gi eleven kompetanse til å gjennomføre produksjonsprosesser etter regler for helse, miljø og sikkerhet.
Opplæringen skal legge til rette for at eleven får utviklet kommunikasjonskompetanse og verktøyferdigheter gjennom å løse praktiske oppgaver individuelt og i samarbeid med andre. Programfaget skal bidra til å utvikle omstillingsdyktige elever som kan skape tradisjonelle og nye mediebudskap for ulike kanaler ved å bruke design, tekst, lyd og bilde.
Struktur
Medieuttrykk består av tre programfag: medieuttrykk 1, medieuttrykk 2 og medieuttrykk 3. Medieuttrykk 2 bygger på medieuttrykk 1, og medieuttrykk 3 bygger på medieuttrykk 2.
Faget er strukturert i tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Fag | Hovedområder | ||
Felles programfag Medieuttrykk 1 | Medieproduksjon | Idéskaping og mediedesign | Medieuttrykk og kommunikasjon |
Felles programfag Medieuttrykk 2 | Medieproduksjon | Idéskaping og mediedesign | Medieuttrykk og kommunikasjon |
Felles programfag Medieuttrykk 3 | Medieproduksjon | Idéskaping og mediedesign | Medieuttrykk og kommunikasjon |
Hovedområder
Medieproduksjon
Hovedområdet dreier seg om å kunne gjennomføre og dokumentere en produksjonsprosess fra idé til publisering. Det hører med å kunne drøfte kvaliteten på et medieprodukt som resultat av en produksjonsprosess. Hovedområdet omfatter praktisk medieproduksjon med utstyr og programvare som gjelder for mediebransjen, og det dreier seg om å ta hensyn til helse, miljø og sikkerhet i en produksjonsprosess. Hovedområdet handler om å produsere ulike typer medieuttrykk for ulike plattformer.
Idéskaping og mediedesign
Hovedområdet dreier seg om å kunne bruke ulike teknikker for idéutvikling. Videre handler hovedområdet om å vurdere og bruke virkemidler og fortellerteknikker innen design, tekst, lyd og bilde. Det dreier seg om å kunne bruke prinsipper innen farge, typografi, symboler, komposisjon, dramaturgi og retorikk i design av ulike medieuttrykk. Hovedområdet legger grunnlag for å forstå og utvikle mediekonsepter. Det hører med å kunne drøfte kreativitet og idéutvikling i et historisk perspektiv.
Medieuttrykk og kommunikasjon
Hovedområdet handler om å lage og vurdere kommunikasjonen i medieuttrykk og kommunikasjonen i budskap for ulike målgrupper i ulike mediekanaler innen journalistikk, reklame, informasjon og underholdning. Hovedområdet dreier seg videre om å kunne orientere seg i og bruke stil og trender i uttrykkshistorien og nåtiden som inspirasjon i egne medieuttrykk. Skriftlig og muntlig bruk av fagterminologi inngår i hovedområdet.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.
Medieuttrykk 1: 140 årstimer
Medieuttrykk 2: 140 årstimer
Medieuttrykk 3: 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I det felles programfaget medieuttrykk forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Muntlige ferdigheter i medieuttrykk handler om å presentere og vurdere ideer, produksjonsprosesser og medieprodukter ved hjelp av relevant fagterminologi.
Å kunne skrive i medieuttrykk innebærer å dokumentere idéutvikling og produksjonsprosesser. Det handler også om å produsere, presentere, kommentere og vurdere egne og andres medieprodukter ved hjelp av relevant fagterminologi.
Å kunne lese i programfaget medieuttrykk innebærer å vurdere kommunikasjonen i medieuttrykk, og hvordan virkemidler og fortellerteknikker blir brukt. Det dreier seg også om å ha strategier for å sette seg inn i og forstå digitale verktøy og programvare.
Å kunne regne i medieuttrykk handler om å beregne målestokk, form, proporsjoner, volum og dimensjoner i design og medieuttrykk.
Digitale ferdigheter i medieuttrykk innebærer å utforske, produsere og publisere medieprodukter ved hjelp av digitale verktøy.
Kompetansemål
Medieuttrykk 1
Medieproduksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge, designe, produsere og presentere bilde-, lyd-, og tekstbaserte produksjoner og kombinasjoner av disse
- bruke utstyr og programvare på et grunnleggende nivå
- velge hensiktsmessige filformater for produksjon og publisering
- bruke og holde ved like utstyr
- gjøre rede for og tilrettelegge egen arbeidssituasjon etter regler for helse, miljø og sikkerhet
Idéskaping og mediedesign
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- kjenne til og bruke grunnleggende teknikker for idéskaping og idéutvikling innen tekst, lyd og bilde
- vurdere farger, former og typografi som virkemidler i design av medieuttrykk
- bruke komposisjonsprinsipper i design av medieuttrykk og beskrive hvordan de ulike elementene påvirker hverandre
Medieuttrykk og kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lage budskap tilpasset målgruppe, formål og kanal
- gjøre rede for enkle kommunikasjonsmodeller
- bruke og vurdere virkemidler og fortellerteknikker i medieuttrykk
- forklare sammenhengen mellom innhold, uttrykk og kommunikasjon i egne og andres medieuttrykk
- bruke fagterminologi i muntlige og skriftlige presentasjoner
Medieuttrykk 2
Medieproduksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge, designe, produsere, presentere og publisere ulike medieprodukter
- bruke utstyr, programvare og filformater tilpasset produkt og kvalitetskrav i mediebransjen
Idéskaping og mediedesign
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utvikle, begrunne og vurdere ideer og konsepter
- vurdere og bruke farger, form, typografi, symboler og komposisjonsprinsipper i formidlingen av budskap
- beregne og vurdere målestokk, form, proporsjoner, volum og dimensjoner i design av medieuttrykk
- bruke og vurdere dramaturgi og retorikk som virkemiddel i egne og andres medieuttrykk
Medieuttrykk og kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lage budskap tilpasset en målgruppe og vurdere kommunikasjonen i egne og andres medieuttrykk
- bruke og vurdere virkemidler og fortellerteknikker for tekst, lyd og bilde i reklame, journalistikk, informasjon og underholdning
- bruke stilarter og trender fra uttrykkshistorien
- drøfte hvorfor det er viktig å bruke fagterminologi i muntlige og skriftlige presentasjoner
Medieuttrykk 3
Medieproduksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge, designe, produsere, presentere, publisere og drøfte målgrupperettede medieuttrykk innen reklame, journalistikk, informasjon og underholdning for ulike kanaler
- drøfte sammenhengene mellom leddene i en produksjonsprosess og det ferdige medieproduktet
- drøfte hvordan valg av utstyr og programvare påvirker budskapet
- bruke bransjefaglig terminologi, utstyr, programvare og produksjonsmåter hensiktsmessig
Idéskaping og mediedesign
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- vurdere og bruke ulike teknikker for idéutvikling fra research til produksjon tilpasset en målgruppe
- utvikle ideer til nye medieuttrykk og drøfte dem i et medie- og uttrykkshistorisk perspektiv
- beregne, vurdere og bruke målestokk, form, proporsjoner, volum og dimensjoner i design av medieuttrykk
- drøfte og bruke ulike virkemidler i egne og andres medieuttrykk
Medieuttrykk og kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- drøfte hvordan virkemidler og innhold brukes for kommunikasjon innen reklame, journalistikk, informasjon og underholdning
- bruke kommunikasjonsmodeller til å identifisere og drøfte hvordan støy påvirker kommunikasjonen i egne og andres medieprodukter
- drøfte hvordan stilarter og trender fra uttrykkshistorien påvirker egne og andres medieuttrykk
- presentere idé og medieprodukt ved å bruke fagterminologi tilpasset en tenkt oppdragsgiver
Vurdering
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Fag | Ordning |
Medieuttrykk 1 | Elevene skal ha en standpunktkarakter. |
Medieuttrykk 2 | Elevene skal ha en standpunktkarakter. |
Medieuttrykk 3 | Elevene skal ha en standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Fag | Ordning |
Medieuttrykk 1 | Elevene kan trekkes ut til praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Medieuttrykk 2 | Elevene kan trekkes ut til praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Medieuttrykk 3 | Elevene kan trekkes ut til praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Fag | Ordning |
Medieuttrykk 1 | Privatisten skal opp til praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Medieuttrykk 2 | Privatisten skal opp til praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Medieuttrykk 3 | Privatisten skal opp til praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.