Kompetansemål etter 7. årstrinn

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • identifisere og bruke ulike situasjoner og læringsstrategier for å utvide egne ferdigheter i engelsk
  • beskrive eget arbeid med å lære engelsk
  • identifisere noen språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål
  • bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i egen språklæring

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke lytte- og talestrategier
  • forstå og bruke et ordforråd knyttet til kjente emner
  • forstå hovedinnholdet i muntlige tekster om kjente emner
  • bruke høflighetsuttrykk og situasjonsrelaterte uttrykk
  • uttrykke seg for å få hjelp til å forstå og bli forstått i ulike situasjoner
  • uttrykke og begrunne egen mening om kjente emner
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler knyttet til kjente situasjoner
  • bruke grunnleggende mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og setningstyper i kommunikasjon
  • uttrykke seg om enkle beregninger, valuta og måleenheter i kommunikasjon om dagligdagse situasjoner

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke lese- og skrivestrategier
  • forstå og bruke et ordforråd knyttet til kjente emner
  • forstå hovedinnholdet i selvvalgte tekster
  • lese og forstå ulike typer tekster av varierende omfang fra forskjellige kilder
  • ta notater for å lage ulike typer tekster
  • skrive sammenhengende tekster som forteller, gjenforteller, beskriver opplevelser og uttrykker egne meninger
  • bruke grunnleggende mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler for å finne relevant informasjon og lage ulike typer tekster

Kultur, samfunn og litteratur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • fortelle om personer, steder og begivenheter fra engelskspråklige land
  • samtale om levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge, deriblant samisk kultur
  • lese engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og samtale om personer og innhold
  • gi uttrykk for egne reaksjoner på engelskspråklige litterære tekster, film, nettkultur, bilder og musikk
  • uttrykke seg på en kreativ måte inspirert av ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra forskjellige kilder
  • formidle korte tekster om selvvalgte emner

Side 8 Av 11

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!