I dette kapitlet presenterer vi eksempler på hvordan fleksibiliteten kan bli brukt både på yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogrammer.
Vekslingsmodellen er videregående opplæring som veksler mellom opplæring i skole og i bedrift gjennom hele opplæringsløpet. Den ordinære modellen har to års opplæring i skole med påfølgende to års opplæring og verdiskaping i bedrift (2+2-modellen).
Vekslingsmodeller kan bety at lærekontrakten blir inngått etter at eleven først har hatt opplæring i et halvt eller ett år i skole, etterfulgt av tre og et halvt eller tre år der opplæringen veksler mellom skole og bedrift. Opplæringen kan også veksle mellom skole og bedrift innenfor rammen av 2+2-modellen, med utstrakt bruk av prosjekt til fordyping.
Fleksibilitet i fag- og timefordelingen gir skoleeier mulighet til å tilby en vekslingsmodell på et gitt utdanningsprogram og programområde som et søkbart alternativ for elever. Vi gir fire eksempler på vekslingsmodeller:
Felles for eksemplene er at fellesfag blir flyttet til senere i opplæringsløpet, og at det da blir mer tid til opplæring i bedrift på Vg1 og Vg2.
Vekslingsmodellen stiller store krav til planlegging og organisering av opplæringen i skole og bedrift. Dette innebærer blant annet å legge til rette for et strukturert og godt samarbeid mellom skolen og arbeidslivet for å planlegge gjennomføringen av opplæringen.
Vekslingsmodellene kan være utfordrende for elever som avbryter opplæringen og vil tilbake til en ordinær 2+2-modell. Utfordringene er i hovedsak timeplantekniske, og de kan løses ved at elevene som følger en vekslingsmodell, får opplæring i ordinære klasser i fag som de mangler.
Modeller som legger opp til at opplæringen i stor grad er periodisert, må ta hensyn til lærerårsverket og sikre forankring i organisasjonene ved planlegging og gjennomføring av opplæringen.
Skoler har rapportert om at dobbel status som elev og lærling har gitt utfordringer med utdanningsstøtte fra Lånekassen.
Skoleeier skal utarbeide en lokal forskrift som skal omfatte fag- og timefordelingen tilsvarende tabellen i ett av eksemplene nedenfor. I forskriften skal det framgå hvilken skole som har tilbudet, og når eksamen skal foregå.
Utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag | ||
---|---|---|
Vg1 | Vg2 Programområde helsearbeiderfag |
Vg3/opplæring i bedrift |
År Fag | ÅR 1 Timer | ÅR 2 Timer | ÅR 3 Timer | ÅR 4Bedrift + 2-3 uker i skole | |
---|---|---|---|---|---|
|
Skole |
Bedrift og skole |
|||
Helsefremmede arbeid |
197(Vg1) |
197(Vg2) + |
|||
Kommunikasjon og samhandling |
|
140(Vg1) |
140(Vg2) |
||
Yrkesutøvelse |
140(Vg1) |
140(Vg2) |
|||
Prosjekt til fordyping |
168+253 = 421 |
|
|
|
|
Matematikk |
84 |
|
|
|
|
Norsk |
|
56 |
56 |
|
|
Engelsk |
84 |
56 |
|
|
|
Naturfag |
|
|
56 |
|
|
Samfunnsfag |
|
|
84 |
|
|
Kroppsøving |
56 |
56 |
|
|
|
Timer per år |
982 |
645 |
336 |
||
Totalt timetall |
1963 |
Utdanningsprogram for design og håndverk | ||
---|---|---|
Vg1 | Vg2 Programområde frisør |
Vg3/opplæring i bedrift Programområde frisør |
Fag | ÅR 1 Timer | ÅR 2 Timer | ÅR 3 Timer | ÅR 4 Bedrift + 2 uker i skole |
---|---|---|---|---|
Skole | Bedrift og skole | |||
Produksjon | 337 (Vg1) | 337 (Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift |
||
Kvalitet og dokumentasjon |
140 (Vg1) | |||
Frisyredesign | 140 (Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift |
|||
Prosjekt til fordypning |
168 | |||
Matematikk | 84 | |||
Norsk | 56 | 56 | ||
Engelsk | 84 | 56 | ||
Naturfag | ||||
Samfunnsfag | 84 | |||
Kroppsøving | 56 | |||
SUM | 981 | 589 | 84 |
Utdanningsprogram for teknikk og industriell produksjon | ||
---|---|---|
VG1 | Vg2 Programområde kjøretøy |
Vg3/opplæring i bedrift Programområde bilfaget, lette kjøretøy |
Fag | ÅR 1Timer | ÅR 2Timer | ÅR 3Timer | ÅR 4Bedrift + 2 uker i skole |
---|---|---|---|---|
Produksjon |
197(Vg1) |
|
|
|
Verkstedarbeid |
|
337(Vg2) |
||
Tekniske tjenester |
140 (Vg1) |
|
|
|
Dokumentasjon og kvalitet |
140 (Vg1) |
140(Vg2) |
|
|
Feilsøking og diagnose Service og vedlikehold Reparasjon Kommunikasjon og kvalitet |
|
Læreplan lette kjøretøy Vg3/opplæring i bedrift |
||
Prosjekt til fordyping |
168 |
|
|
|
Matematikk |
84 |
|
|
|
Norsk |
56 |
56 |
|
|
Engelsk |
84 |
56 |
|
|
Naturfag |
56 |
|
|
|
Samfunnsfag |
|
|
84 |
|
Kroppsøving |
56 |
|
|
|
SUM |
981 |
589 |
84 |
|
Utdanningsprogram for bygg- og anleggsteknikk | ||
---|---|---|
Vg1 |
Vg2 Programområde byggteknikk |
Vg3/opplæring i bedrift Programområde tømrerfaget |
År Fag |
ÅR 1 Timer |
ÅR 2 Timer |
ÅR 3 Timer |
ÅR 4 Bedrift + 2 uker i skole |
|
Skole |
Bedrift og skole |
||
Produksjon
|
337(Vg1) |
337(Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift |
||
Tegning og bransjelære |
140(Vg1) |
140(Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift |
||
Prosjekt til fordyping |
168
|
|
|
|
Matematikk |
84 |
|
|
|
Norsk |
56 |
56 |
|
|
Engelsk |
|
84 |
56 |
|
Naturfag |
|
56 |
|
|
Samfunnsfag |
|
|
84 |
|
Kroppsøving |
56 |
|
|
|
SUM |
841 |
673 |
140 |
|
YSK/TAF er et opplæringsløp som i løpet av fire år gir eleven/lærlingen både yrkes- og studiekompetanse. Eleven kan tegne kontrakt med bedriften fra første år og avlegge fagprøve etter fire år. Parallelt med opplæringen i bedrift får eleven opplæring i skole i felles programfag og fellesfag.
YSK/TAF er et tilbud for elever som sikter seg mot høyere utdanning ved starten av opplæringsløpet, men som også ønsker en yrkesfaglig utdanning i bunn. Elevene får fagbrev/svennebrev og generell studiekompetanse, eventuelt med fordypning i realfag i tillegg. Elevene kan bli intervjuet før endelig opptak (Forskrift til opplæringsloven § 6-11 andre ledd). Elever på YSK/TAF følger skoleruten som elev og har vanlig ferieår som lærling.
Karriereveiledere i grunnskolen bør gi god veiledning til elever som vurderer YSK/TAF. Veiledningen må både handle om kravene som stilles for gjennomføring av opplæringsmodellen, og om opptakskrav til høyere utdanning.
YSK/TAF krever tilgang til tilstrekkelige og egnede læreplasser, noe som kan være utfordrende. Lærekontrakt kan tegnes ved oppstarten det første året, eller senere. Ungdommen vil ha dobbel status, det vil si både som elev og lærling, i inntil fire år, noe som kan være utfordrende når det gjelder støtte fra Lånekassen.
Elever som begynner på YSK/TAF når de er 16 år, vil oppleve at det er arbeidsoppgaver de ikke kan utføre på grunn av alderen. I fag der skift- og turnusarbeid er vanlig, kan dette også få betydning for eventuell tegning av lærekontrakt.
Tilbud som i utstrakt grad kombinerer opplæring i skole og bedrift, stiller store krav til organisering og oppfølging. Det er viktig å dokumentere underveis og ha oversikt over timetall i fagene. Elever som slutter eller bytter opplæringsløp, må sikres dokumentasjon og mulighet til å fullføre på en annen måte.
Vi gir tre eksempler på YSK/TAF:
Det står i eksemplene når i opplæringsperioden elevene tegner lærekontrakt. Felles for eksemplene er at opplæringen veksler mellom opplæring i bedrift og opplæring i skole.
Skoleeier skal utarbeide en lokal forskrift som skal omfatte fag- og timefordelingen tilsvarende tabellen i ett av eksemplene nedenfor. I forskriften må det framgå hvilken skole som har tilbudet, og når eksamen skal foregå.
Utdanningsprogram for bygg- og anleggsteknikk | ||
---|---|---|
Vg1 | Vg2 Programområde byggteknikk | Vg3/opplæring i bedrift Programområde tømrerfaget |
Fag | ÅR1 Timer | ÅR2 Timer | ÅR3 Timer | ÅR4 Timer |
---|---|---|---|---|
Skole | Bedrift og skole | |||
Produksjon | 337 (Vg1) | 337 (Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift | ||
Tegning og bransjelære | 140 (Vg1) | |||
Bransjelære | 140 (Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift | |||
Prosjekt til fordypning | 168 | |||
Matematikk | 140 (IT) | 140 (R1) | 140 (R2) | |
Fysikk |
140 (FY1) |
140(FY2) | ||
Norsk | 56 | 56 | 112 | 168 |
Engelsk | 140 | |||
Naturfag | 140 | |||
Samfunnsfag | 84 | |||
Historie | 140 | |||
Kroppsøving | 56 | |||
SUM | 1037 | 897 | 532 | 308 |
Utdanningsprogram for elektrofag | ||
---|---|---|
Vg1 | Vg2 Programområde elenergi | Vg3/opplæring i bedrift Programområde elektrikerfaget |
Fag | ÅR1 Timer | ÅR2 Timer | ÅR3 Timer | ÅR 4 Timer |
---|---|---|---|---|
Bedrift og skole | ||||
Produksjon | 337 (Vg1) | 337 (Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift | ||
Tegning og bransjelære | 140(Vg1) | |||
Bransjelære | 140 (Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift | |||
Prosjekt til fordypning | I bedrift | |||
Matematikk | 140 (1T) | 140 (R1) | 140 (R2) | |
Fysikk | 140 (FY1) | |||
Valgfritt realfaglig programfag | 140 | |||
Norsk | 112 | 112 | 168 | |
Engelsk | 140 | |||
Naturfag | 140 | |||
Samfunnsfag | 84 | |||
Historie | 140 | |||
SUM, inkluderer ikke opplæring i bedrift | 1009 | 869 | 448 | 224 |
Utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag | ||
Vg1 | Vg2 Programområde helsearbeiderfag | Vg3/opplæring i bedrift Programområde helsearbeiderfag |
Fag | ÅR 1 Timer | ÅR 2 Timer | ÅR3 Timer | ÅR 4 Timer |
---|---|---|---|---|
Bedrift og skole | ||||
Helsefremmende arbeid | 197 (Vg1) | 197(Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift | ||
Kommunikasjon og samhandling | 140 (Vg1) | 140 (Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift | ||
Yrkesutøvelse | 140 (Vg1) | 140(Vg2) + Læreplan Vg3/opplæring i bedrift | ||
Matematikk | 140 (1T) | 140 (R1/S1) | 140 (R2/S2) | |
Kjemi | 140 (Kjemi1) | 140 (Kjemi2) | ||
Fysikk | 140 (FY1) | |||
Valgfritt realfaglig programfag | 140 | |||
Norsk | 140 | 112 | 168 | |
Engelsk | 140 | |||
Naturfag | 140 | |||
Kropssøving | 56 | 56 | ||
Samfunnsfag | 84 | |||
Historie | 140 | |||
SUM, inkluderer ikke opplæring i bedrift | 953 | 1093 | 532 | 392 |
For mange utdanningsprogram og programområder er 2+2-modellen godt egnet. Det kan likevel være aktuelt å flytte enkeltfag mellom Vg1 og Vg2.
Utdanningsprogram for elektrofag opplever i store deler av landet vansker med å få elevene ut i bedrift på Vg1. Bedriftene i elektrobransjen ønsker elever som har fått en innføring i elektrofagene før de kan ta imot dem. Fleksibiliteten gjør det mulig å flytte hele prosjekt til fordypning fra Vg1 til Vg2, og tilsvarende flytte fellesfag fra Vg2 til Vg1. Fleksibiliteten vil på den måten bidra til at eleven får lengre og mer sammenhengende perioder i bedriften og mulighet til å delta i prosjekter og mer omfattende arbeidsoppgaver. Programfagene på Vg1 gir solid innføring i de ulike yrkene og vil gi godt grunnlag for videre valg.
Dette kan gi en god overgang til videre opplæring i bedrift. Det er en forutsetning at den økte mengden fellesfag på Vg1 fungerer godt for elever på elektrofag.
Selv om hovedmodellen beholdes, vil bruken av fleksibilitet gi utfordringer når elever slutter eller flytter. Det er likevel enklere å fylle manglende prosjekt til fordypning på Vg2, enn manglende fellesfag.
Skoleeier skal utarbeide en lokal forskrift som skal omfatte fag- og timefordelingen tilsvarende tabellen i ett av eksemplene nedenfor. I forskriften skal det framgå hvilken skole som har tilbudet, og når eksamen skal foregå.
Fag | Vg1 | Vg2 |
---|---|---|
Norsk | 112 | |
Engelsk | 84 | 56 |
Naturfag | 56 | |
Matematikk | 84 | |
Kroppsøving | 56 | 56 |
Samfunnsfag | 84 | |
Felles programfag | 477 | 477 |
Prosjekt til fordypning | 421 | |
Sum | 953 | 1010 |
Fag | Vg1 | Vg2 |
---|---|---|
Norsk | 112 | |
Engelsk | 140 | |
Naturfag | 56 | |
Matematikk | 84 | |
Kroppsøving | 56 | 56 |
Samfunnsfag | 84 | |
Felles programfag | 477 | 477 |
Prosjekt til fordypning | 421 | |
Sum | 925 | 1038 |
3-årig yrkesfaglige løp til studiekompetanse kombiner Vg1 og Vg2 på yrkesfaglige utdanningsprogram med Vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Fagsammensetningen skal være relevant for yrket. Formålet med modellen er å rekruttere elever som ellers ville valgt et studieforberedende framfor et yrkesfaglig utdanningsprogram.
Felles for tilbudene er at det gir et mer praksisrettet skoleløp enn et rent studieforberedende. Eleven kan etter tre år søke høyskole eller universitet, eventuelt gå ut i lære dersom skoleeier tilbyr dette. Fag- og timefordelingen gir en jevnere fordeling av fellesfagene enn i det ordinære løpet med et tredje påbyggingsår.
Vi gir fem eksempler på 3-årig løp til studiekompetanse:
Lokal forskrift
Skoleeier skal utarbeide en lokal forskrift som skal omfatte fag- og timefordelingen tilsvarende tabellen i ett av eksemplene nedenfor. I forskriften må det framgå hvilken skole som har tilbudet, og når eksamen skal foregå.
Eksamen
Regler for trekk til eksamen finner du her.
Eksempel 1: Utdanningsprogram for design og håndverk – programområde design og tekstil
Utdanningsprogram for design og håndverk | Vg3 påbygging | |
Vg1 | Vg2 ¨Programområde design og tekstil |
Fag | ÅR 1 Timer | ÅR 2 Timer | ÅR 3 Timer |
---|---|---|---|
Kvalitet og dokumentasjon | 140 | ||
Produksjon | |||
Design og produktutviklign | 140 | ||
Produksjon og materialer | 337 | ||
Prosjekt til fordypning | 168 | 253 | |
Matematikk | 140 | 84 | |
Norsk | 113 | 112 | 168 |
Engelsk | 140 | ||
Naturfag | 140 | ||
Samfunnsfag | 84 | ||
Historie | 140 | ||
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
Valgfritt programfag fra studiespes. utdanningsprogram |
140 | ||
SUM | 926 | 981 | 897 |
Totalt over 3 år | 2804 |
Utdanningsprogram for design og håndverk | Vg3 påbygging | |
---|---|---|
Vg1 | Vg2 Programområde design og tekstil |
Fag | ÅR 1 Timer | ÅR 2 Timer | ÅR 3 Timer |
---|---|---|---|
Kvalitet og dokumentasjon | 140 | ||
Produksjon | 337 | ||
Design og produktutviklign | 140 | ||
Produksjon og materialer | 337 | ||
Prosjekt til fordypning | 168 | 253 | |
Matematikk | 140 | 84 | |
Norsk | 113 | 112 | 168 |
Engelsk | 140 | ||
Naturfag | 140 | ||
Samfunnsfag | 84 | ||
Historie | 140 | ||
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
Valgfritt programfag fra studiespes. utdanningsprogram | 140 | ||
SUM | 926 | 981 | 897 |
Totalt over 3 år | 2804 |
Utdanningsprogram for teknikk og industriell produksjon | Vg3 påbygging | |
---|---|---|
Vg1 | Vg2 Programområde kjøretøy |
Fag | ÅR 1 Timer | ÅR 2 Timer | ÅR 3 Timer |
---|---|---|---|
Dokumentasjon og kvalitet | 140 | 140 | |
Produksjon | 197 | ||
Tekniske tjenester | 140 | ||
Verkstedsarbeid | 337 | ||
Prosjekt til fordypning | 168 | 56 | |
Matematikk | 140 (1T) | 140 (R1) | 140 (R2) |
Norsk | 113 | 112 | 169 |
Engelsk | 84 | 56 | |
Naturfag | 140 | ||
Samfunnsfag | 84 | ||
Historie | 140 | ||
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
Valgfritt programfag fra studiespes. utdanningsprogram |
140 (1FY) | ||
SUM | 1038 | 981 | 785 |
Totalt over 3 år | 2804 |
Utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag | Vg3 påbygging | |
---|---|---|
Vg1 | Vg2 Programområde helsearbeiderfag |
Fag | Vg1 Timer | Vg2 Timer | Vg3 Timer |
---|---|---|---|
Helsefremmende arbeid | 197 | 197 | |
Kommunikasjon og samhandling |
140 |
140 | |
Yrkesutøvelse | 140 | 140 | |
Prosjekt til fordypning | 168 | 253 | |
Matematikk | 140 | 84 | |
Norsk | 113 | 112 | 168 |
Engelsk | 84 | 56 | |
Naturfag | 140 | ||
Samfunnsfag | 84 | ||
Historie | 140 | ||
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
Valgfritt programfag fra |
140 | ||
SUM | 982 | 1038 | 784 |
Totalt over 3 år | 2804 |
Utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag | Vg3 påbygging | |
---|---|---|
Vg1 | Programområde ambulansefag |
Fag- og timefordeling
Fag |
Vg1 |
Vg2 |
Vg3 |
Helsefremmende arbeid |
197 |
|
|
Kommunikasjon og samhandling |
140 |
|
|
Yrkesutøvelse |
140 |
|
|
Grunnleggende helsefag |
|
168 |
|
Ambulansemedisin |
|
197 |
|
Ambulanseoperative fag |
|
112 |
|
Prosjekt til fordyping |
168 |
|
253 |
Matematikk |
|
140 |
84 |
Norsk |
113 |
112 |
168 |
Engelsk |
|
140 |
|
Naturfag |
140 |
|
|
Samfunnsfag |
|
84 |
|
Historie |
|
|
140 |
Kroppsøving |
56 |
56 |
56 |
Valgfritt programfag fra studiespes.utdanningsprogram |
|
|
140 |
SUM |
954 |
1009 |
841 |
Totalt over 3 år |
2804 |
Utdanningsprogram for naturbruk | Studieforberedende Vg3 i naturbruk |
|
---|---|---|
Vg1 | Vg2 Programområde landbruk og gartnernæring |
Fag | Vg1 Timer | Vg 2 Timer | Vg3 Timer |
---|---|---|---|
Naturbasert aktivitet | 140 | ||
Naturbasert produksjon | 337 | ||
Forvaltning og drift | 197 | ||
Produksjon og tjenesteyting | 280 | ||
Prosjekt til fordypning | |||
Norsk | 113 | 112 | 168 |
Engelsk | 84 | 56 | |
Matematikk | 140 (1T) | 140 (R1/S1) | 140 (R2/S2) |
Naturfag | 140 | ||
Samfunnsfag | 84 | ||
Historie | 140 | ||
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
Naturforvaltning | 140 | ||
Kjemi | 140 (Kjemi 1) | ||
Fysikk | 140 (FY1) | ||
Valgfritt programfag fra |
140 | ||
Sum | 1010 | 1065 | 924 |
Totalt timetall | 2999 |
Fleksibilitet i fag- og timefordelingen åpner for å legge valgfrie programfag på Vg1 på studiespesialiserende utdanningsprogram.
Vi viser fire eksempler på fleksibilitet i fag- og timefordelingen på studiespesialiserende utdanningsprogram.
Skoleeier skal utarbeide en lokal forskrift som skal omfatte fag- og timefordelingen tilsvarende tabellen i ett av eksemplene nedenfor. I forskriften må det framgå hvilken skole som har tilbudet, og når eksamen skal foregå.
Studiespesialiserende utdanningsprogram | |
---|---|
Vg1 | Vg2 og Vg3 Programområde for språk, samfunnsfag og økonomi (SSØ) |
Målgruppen er elever med interesse for samfunnsspørsmål og som ønsker kompetanse i kultur, kommunikasjon og internasjonalisering.
Fag | Vg1 Timer | Vg2 Timer | Vg3 Timer |
---|---|---|---|
Norsk | 113 | 112 | 168 |
Engelsk | 140 | ||
Matematikk | 140 | 84 | |
Naturfag | 140 | ||
Samfunnsfag | 84 | ||
Geografi | 56 | ||
Historie | 56 | 113 | |
Religion og etikk | 84 | ||
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
2. fremmedspråk | 113 | 112 | |
Programfaget kommunikasjon og kultur |
140 | 140 | 140 |
Programfag fra SSØ, fordypning |
140 | 140 | |
Valgfritt programfag fra studieforberedende utdanningsprogram |
140 | ||
Sum timer | 842 | 840 | 841 |
Totalt timetall | 2523 |
Studiespesialiserende utdanningsprogram | |
---|---|
Vg1 | Vg2 og Vg3 Programområde for realfag |
Målgruppen er elever som ønsker å «forsere» fag og starte med fag i høyere utdanning på Vg3.
Fag | Vg1 Timer | Vg2 Timer | Vg3 Timer |
---|---|---|---|
Norsk | 113 | 112 | 168 |
Engelsk | 140 | ||
Matematikk | 140 (1T) | 140 (R1) | 140 (R2) |
Naturfag | 140 | ||
Samfunnsfag | 84 | ||
Geografi | 56 | ||
Historie | 56 | 113 | |
Religion og etikk | 84 | ||
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
2. fremmedspråk | 113 | 112 | |
Programfaget teknologi og forskningslære | 140 | 140 | |
Programfag fra programområde for realfag | 140 | 280 | |
Timer til valg av realfag fra høyere utdanning | Tilleggstimer | ||
Sum timer | 842 | 896 | 841 |
Totalt timetall | 2579 |
Studiespesialiserende utdanningsprogram | |
---|---|
Vg1 | Vg2 og Vg3 Programområde for realfag |
Målgruppen er elever som ønsker å kombinere entreprenørskap, internasjonalisering og realfag.
Fag | Vg1 Timer | Vg2 Timer | Vg3 Timer |
---|---|---|---|
Norsk | 113 | 112 | 168 |
Engelsk | 140 | ||
Matematikk | 140 (1T) | 140 (R1) | 140 (R2) |
Naturfag | 140 | ||
Samfunnsfag | 84 | ||
Geografi | 56 | ||
Historie | 56 | 113 | |
Religion og etikk | 84 | ||
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
2. fremmedspråk | 113 | 112 | |
Programfaget bedriftsutvikling av entreprenørskap |
140 | 140 | |
Programfag internasjonal engelsk |
140 | ||
Programfag fra |
140 | 140 | |
Sum timer | 842 | 896 | 841 |
Totalt timetall | 2579 |
Studiespesialiserende utdanningsprogram | |
---|---|
Vg1 | Vg2 og Vg3 Programområde for realfag |
Forsering av fag på ungdomstrinnet er beskrevet i rundskrivet Udir-4-2013.
Fag | ÅR 1 Timer 10. trinn | ÅR 2 Timer Vg1 | År 3 Timer Vg2 | ÅR 4 Timer Vg3 |
---|---|---|---|---|
Matematikk | 140 (1T) | 140 (R1) | 140 (R2) | Kalkulus - MAT1100U |