Vg3 platearbeiderfaget (PLA03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge
    og
    gjennomføre
    arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer, standarder og sikkerhetsdatablader
  • gjøre rede for
    ,
    planlegge
    og utføre arbeidet i tråd med krav til helse, miljø og sikkerhet
  • bruke
    rapporter og skjemaer i tråd med arbeidsoppgaver
  • registrere avvik og foreslå korrigerende tiltak
  • gjøre rede for
    økonomiske og miljømessige konsekvenser knyttet til valg av metode og materialer
  • forklare og
    bruke
    bedriftens kvalitetssikringssystem
  • anvende
    metoder for sporbarhet for plater, profiler, rør og utstyr
  • utføre stropping og anhuking i tråd med gjeldende regelverk
  • velge og
    bruke
    sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget og
    reflektere
    over konsekvenser ved å ikke
    bruke
    dette
  • gjennomføre
    kildesortering og avfallshåndtering i tråd med bedriftens instruks
  • vurdere
    og velge materialer ut fra tegninger og spesifikasjoner
  • legge inn forbøying og avstiving og
    gjøre rede for
    deformasjoner og sveisekrymp
  • beregne materialbruk og sveisekrymp og utbedre deformasjon
  • demontere, reparere og rette opp komponenter og konstruksjoner
  • bearbeide og klargjøre stålplater, profiler og rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • gjennomføre
    sveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
  • utføre varmebehandling og nedkjøling og forklare hvordan det påvirker materialer
  • forklare metoder for korrosjonsbeskyttelse og overflatebehandling av ulike materialer
  • bruke
    analoge og digitale verktøy og måleutstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • bruke
    manuelle og CNC-styrte maskiner
  • planlegge
    og
    gjennomføre
    forebyggende vedlikehold på maskiner og utstyr
  • gjøre rede for
    partssamarbeidet i bedriften, og
    reflektere
    over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv.

Underveisvurdering