Praktisk håndverksfag (PHF01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- forståog følge arbeidstegninger eller instruksjoner for å lage et produkt
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- velge verktøy og begrunne valget, og brukeog vedlikeholde verktøyene på en trygg måte
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- holde orden og oversikt i arbeidet og på arbeidsplassen
- utforskeog beskrive
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
råmaterialers egenskaper og bruksområderÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- drøftevalg av råmaterialer og produksjon i et bærekraftig perspektiv
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- ferdigstille produkter på en håndverksmessig, funksjonell, kreativ og estetisk måte
Underveisvurdering
Underveisvurdering skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i praktisk håndverksfag når de øver på å bruke ulike verktøy og håndverksteknikker. Videre viser og utvikler de kompetanse når de vurderer og velger hvilke råmaterialer de skal bruke, og bruker disse på en bærekraftig og hensiktsmessig måte. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de arbeider utforskende og kreativt og samtidig har orden og oversikt i prosessen.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte oppgaver som utfordrer elevene til å se nye bruksområder for flere typer verktøy og nye måter å beherske dem på. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling når det gjelder prosess og produkt. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin innenfor praktisk håndverk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget praktisk håndverksfag ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget praktisk håndverksfag basert på kompetansen eleven har vist gjennom verktøybruk, håndtering og beskrivelse av råmaterialer og evnen til å begrunne valg når de utvikler produkter. Alle deler av arbeidsprosessen skal vektlegges når standpunktkarakteren fastsettes.