Morsmål språklige minoriteter (NOR08‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- føre faglige samtaler, begrunne egne meninger og argumentere saklig i diskusjoner
- brukeet bredt faglig ordforråd, forklare faglige begreper, gjengi innholdet i faglige tekster, og samtale om emner og fagstoff på trinnet
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskehvordan språk brukes i ulike sosiale sammenhenger
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- brukefagspråk for å beskrive
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
morsmålet og sammenligneÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
det med norskÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- reflektererundt egen språklæring på morsmålet og på norsk
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- lese, tolkeog reflektere
Å tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
over innhold og form i skjønnlitterære teksterÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- forståinnholdet i og kunne samtale om fagtekster
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- brukevarierte og hensiktsmessige lesestrategier i arbeid med tekster i ulike sjangre
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- skrive tekster i ulike sjangre, vurdereog revidere tekster etter tilbakemelding og gi tilbakemelding på andres tekster
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- brukeog vurdere
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
flerspråklige digitale læringsressurser og nettstederÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- planleggeog utforme ulike digitale tekster og bruke
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
regler for nettvettÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet både i Norge og i land der morsmålet brukesÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i morsmål for språklige minoriteter på nivå 3 når de leser kortere og lengre tekster i ulike sjangre, samtaler om form og innhold og utforsker tekstenes kontekster. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de bruker fagspråk og når de reflekterer, eksperimenterer og argumenterer muntlig og skriftlig. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de bruker kilder kritisk, anvender hensiktsmessige læringsstrategier og bruker flerspråklige digitale hjelpemidler. De viser og utvikler også kompetanse i morsmålet når de reflekter over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet i et flerkulturelt og mangfoldig samfunn.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene være aktive og kreative i praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger. Læreren skal legge til rette for situasjoner der elevene kan reflektere over verdien av sin egen flerspråklighet og der de får vist sin flerspråklige kompetanse på ulike måter. Læreren skal legge til rette for at elevene kan bearbeide egne muntlige og skriftlige tekster etter kriterier og etter tilbakemeldinger fra andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevens utvikling i morsmål for språklige minoriteter. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse i eget morsmål og forbedre forutsetningene for å lære norsk.