Morsmål språklige minoriteter (NOR08‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- samtale om kjente emner, ta ordet etter tur og gi tilbakemeldinger på andres ytringer
- lytte til, forståog gjengi innhold i egnede tekster og bearbeide tekster gjennom lek og dramatisering
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- utvikleet grunnleggende faglig ordforråd og forstå
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
og brukeÅ forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
ord og begreper som er sentrale for trinnets lærestoffÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- kjenne til grunnleggende grammatiske begreper og brukedem til å snakke om morsmålets grunnleggende strukturer, og om likheter og forskjeller mellom morsmålet og norsk
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- lære seg å lese på morsmålet og forståsammenhengen mellom talespråk og skriftspråk
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- utvikleleseglede gjennom å lese egnede tekster med sammenheng og forståelse og reflektere
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
over innholdetÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- kjenne til noen grunnleggende regler for tegnsetting og rettskriving
- skrive enkle fortellende og beskrivende tekster og utforme enkle sammensatte tekster
- brukegrunnleggende tekstbehandlingsprogram
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukeflerspråklige digitale læringsressurser og digitale ressurser på morsmål og norsk i kommunikasjon, og kjenne til grunnleggende regler for nettvett
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- samtale om viktige høytider, tradisjoner og skikker i land der morsmålet brukes, og i Norge
- reflektereover sin egen flerspråklige situasjon og språklige utvikling i et flerkulturelt samfunn
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i morsmål for språklige minoriteter på nivå 1 når de utforsker og bruker morsmålet i lek og samhandling i ulike sammenhenger, både i dagligdagse situasjoner og i faglige kontekster. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de viser at de forstår sammenhengen mellom språklyd og skrift, og når de leser og skriver tekster på morsmålet.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å la elevene prøve seg fram i aktiv og kreativ læring av muntlig og skriftlig språk. Læreren skal legge til rette for situasjoner der elevene kan bruke flerspråklig kompetanse på ulike måter, og reflektere over verdien av egen flerspråklighet. Videre skal læreren legge til rette for at elevene får reflektere over og samtale om egne og andres tekster. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i morsmål for språklige minoriteter. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledingen for å utvikle kompetanse i eget morsmål og forbedre forutsetningene for å lære norsk.