Musikk i perspektiv (MUS06‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter musikk i perspektiv 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrivekjennetegn og virkemidler i musikkeksempler fra ulike sjangre, inkludert norsk og samisk folkemusikk
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- reflektereover sentrale musikalske utviklingstrekk og musikkens funksjoner for individet og samfunnet
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- drøftemusikktradisjoners historiske betydning i demokratiske prosesser og for kulturell identitetsdanning
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- drøftemusikkens rolle og betydning for menneskers følelsesliv, sosiale relasjoner og identitet
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over hvordan natur, menneske, ressursbruk og samfunn kommer til uttrykk i ulike musikkformerÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- identifisere og beskrivemusikkens elementer ved bruk av fagbegreper, med utgangspunkt i noterte og klingende musikkeksempler
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- memorere, utføre og sette ord på rytmiske og tonale elementer i musikk fra ulike sjangre ved å brukegehør
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- lese notert musikk og notere musikalske elementer fra ulike sjangre ved å brukegehør
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i musikk i perspektiv 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker ferdigheter i gehør og kunnskap om musikkteori til å utforske og formidle musikalske elementer og virkemidler. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de undersøker og uttrykker forståelse av ulike musikalske praksiser, og når de reflekterer over hvordan musikk er bygget opp, utøvd og brukt til ulike tider og i ulike kulturer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide med musikk fra ulike kontekster og sjangerkulturer, alene og sammen med andre. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i musikalske praksiser, musikkanalyse og gehør i kontekst, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle praktiske og analytiske ferdigheter, musikkteoretisk kunnskap og evne til å reflektere over musikkens rolle, funksjon og utviklingstrekk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter musikk i perspektiv 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i musikk i perspektiv 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom å bruke gehør, notasjon og musikkteoretisk kunnskap i analyse av musikk og gjennom å reflektere over musikkens rolle, funksjon og utviklingstrekk i ulike kontekster og sjangerkulturer.