Mat og helse (MHE01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- følge prinsipper for god hygiene i forbindelse med matlaging
- brukeredskaper, rom- og vektmål og enkle teknikker i forbindelse med matlaging
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- kjenne igjen smaker i mat og undre seg over hvorfor smak er noe vi opplever ulikt
- fortelle om hva som kjennetegner sunn og variert mat, og hvorfor det er viktig for helsen
- utnytte lokale matvarer i matlaging og presentereleddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid
Å presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- sortere avfall i forbindelse med matlaging og forklare hvorfor det er viktig å gjøre det
- lage enkle måltider og bidra til å skape en trivelig ramme rundt måltider sammen med andre
- samtale om måltidsskikker fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer, og om verdien av å spise sammen med andre
- samtale om hvordan skolemåltidet kan bidra til en god skolehverdag
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i mat og helse på 1., 2., 3. og 4. trinn når de lager mat og måltider, og når de samtaler om hvordan matvalg og måltider kan påvirke helsen vår og verden vi lever i.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte praktiske oppgaver på kjøkkenet og andre egnede læringsarenaer. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i mat og helse, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse til å lage måltider som gir grunnlag for god helse og til å bli bevisste forbrukere.