Breddeidrett (IDR06‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter breddeidrett 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforskeulike aktiviteter og
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
utvikleog vise ferdigheter i et utvalg av disseÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- bruketreningsformer, metoder og øvelser for å
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
utvikleferdigheter i basistrening som er relevante for noen utvalgte aktiviteterÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
brukelek- og rytmiske aktiviteter som treningÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- planleggeog praktisere helsefremmende trening ut fra egen helsetilstand og forutsetninger
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
- gjøre rede forsammenhengen mellom trening og egen helse
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- utøve forpliktende samarbeid og respektfull atferd
- bygge gode relasjoner og bidra til et godt læringsmiljø
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i breddeidrett 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom å utforske et allsidig utvalg aktiviteter. Videre viser og utvikler elevene kompetanse gjennom å planlegge og praktisere helsefremmende trening og gjennom å gjøre rede for hvordan denne treningen påvirker helsen.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for varierte arbeidsformer og oppgaver som åpner for at ferdigheter, kompetanse og faglig forståelse hos elevene kan komme til syne på ulike måter.Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i de fysiske aktivitetene, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Underveisvurderingen skal bidra til at elevene forstår hensikten med å utforske og gjennomføre trening etter beste evne, og at de forstår at forventning om framgang i faget må ses i sammenheng med muligheten til å øve. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle ferdigheter og kunnskap.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter breddeidrett 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i breddeidrett 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å delta aktivt i undervisningen. Allsidig fysisk aktivitet og varierte arbeidsmåter og vurderingsformer skal bidra til at eleven får en god mulighet til å vise sin samlede kompetanse innenfor kompetansemålene.