Breddeidrett (IDR06‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter breddeidrett 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforskeulike aktiviteter og vise og videreutvikle ferdigheter i et utvalg av disse
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- reflektereover og
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
bruketreningsformer, metoder og øvelser for åÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
utvikleferdigheter i relevant basistrening knyttet til noen valgte aktiviteterÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- skape og vise rytmiske aktiviteter
- planlegge,
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
gjennomføreogÅ gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
vurderehelsefremmende trening ut fra egen helsetilstand og forutsetningerÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- drøftesammenhengen mellom trening og helse
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- reflektereover og utøve forpliktende samarbeid og respektfull atferd
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- bidra til å skape et godt og inkluderende læringsmiljø
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i breddeidrett 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget ved å videreutvikle ferdigheter i noen aktiviteter. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget ved å planlegge, gjennomføre og vurdere helsefremmende trening og ved å drøfte hvordan denne treningen påvirker helsen.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for varierte arbeidsformer og oppgaver som åpner for at ferdigheter, kompetanse og faglig forståelse hos elevene kan komme til syne på ulike måter. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i en allsidig idretts- og treningsverden, slik at de kan utforske denne og skape noe eget. Elevene skal dessuten få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å fortsette å øve også når treningen ikke gir den ønskede prestasjons- og ferdighetsutviklingen.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter breddeidrett 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i kjente og ukjente situasjoner. Læreren skal sette karakter i breddeidrett 3 basert på kompetansen eleven har vist ved å delta aktivt i undervisningen. Allsidig fysisk aktivitet og varierte arbeidsmåter og vurderingsformer skal bidra til at eleven får en god mulighet til å vise sin samlede kompetanse innenfor kompetansemålene.