Leppe-kjeve-ganespalte
Barn og elever med leppe-kjeve-ganespalte kan ha utfordringer med talespråkutviklingen. Derfor trenger de ekstra språkstimulering i barnehagen og på skolen.
Dere som jobber i barnehager og skoler bør vite hva som kjennetegner leppe-kjeve-ganespalte, og hvordan dere best mulig kan tilrettelegge for det enkelte barnet eller eleven.
Leppe-kjeve-ganespalte er en medfødt kløft i overleppen, ganen eller begge deler. Tidlig i svangerskapet har alle fostre en spalte gjennom leppen, kjeven og ganen. Etter hvert skal de ulike ansiktselementene smelte sammen. Hvis denne prosessen blir forstyrret, eller stopper opp, blir barnet født med en leppe-kjeve-ganespalte.
Spalten kan være enkeltsidig eller dobbeltsidig, og den kan være synlig eller skjult. En leppe-kjeve-ganespalte kan påvirke talespråkutviklingen.
Omtrent to av 1000 barn som fødes har en leppe-kjeve-ganespalte. I Norge betyr dette mellom 100 og 120 barn hvert år.
Les mer om leppe-kjeve-ganespalte hos Helsenorge.
Helsepersonell oppdager som regel en medfødt spalte før eller etter fødselen. Senere kan foreldre eller helsepersonell oppdage en spalte på grunn av lekkasje mellom munn og nese under mating. Når barnet blir litt eldre, kan spalten også oppdages på grunn av en luftlekkasje mellom gane og nese. Dette gir ofte særegen nasal klang når barnet lager språklyder.
Et barn eller elev som har nasal tale, nasal luftlekkasje når det snakker eller bruker lengre tid enn andre på å lære å uttale språklydene riktig, kan ha en uoppdaget skjult ganespalte. Det kan være utfordrende å skille disse vanskene fra andre språklydsvansker.
To nasjonale behandlingsteam (LKG-teamene) har ansvaret for å følge opp barn med leppe-kjeve-ganespalte. Hvis et barn ikke har fått diagnosen som nyfødt er det LKG-teamet som utreder. De avgjør også om barnet har behov for talekorrigerende kirurgi og/eller logopedisk trening.
LKG-teamet veileder PPT, logopeder og dere som jobber i barnehagen eller skolen hvis dere har behov for logopedisk oppfølging.
Les mer: Gjenkjenne og kartlegge spesialpedagogiske behov
Leppe-kjeve-ganespalte kan påvirke barnet eller elevens talespråk og muntlige ferdigheter. Derfor er det viktig at dere jobber med språkstimulering og språktrening allerede fra barna er små.
Barnehagealder
I barnehagen bidrar dere til god språkstimulering ved å
- snakke med og lytte til barnet
- gjenta og bekrefte det barnet sier
- synge og lese
Denne typen språkstimulering er viktig for alle barn, og spesielt viktig for et barn med leppe-kjeve-ganespalte. Det gir barnet muligheten til å tilegne seg et stort ordforråd så tidlig som mulig.
Der det er mulig bør dere bruke ord med fremre konsonanter, som p, b, t, og d. Mange barn født med leppe-kjeve-ganespalte bytter ut disse språklydene med lyder de lager lenger bak i munnen.
Skolealder
Barn med forsinket talespråk bør få nødvendig hjelp allerede fra første skoleår, blant annet når de lærer om bokstaver og språklyder. Dere kan
- bruke god tid på hvordan de ulike språklydene høres ut, og hva vi gjør når vi uttaler dem
- bruke visuelle tilleggsmarkører som for eksempel Piktografisk Artikulatorisk Symbolsystem (PAS) eller håndtegn
- legge til rette for gode lydforhold i klasserommet
- overføre nødvendige spesialpedagogiske tiltak fra barnehagen, som for eksempel logopedhjelp
Noen barn og elever med leppe-kjeve-ganespalte blir mobbet, for eksempel på grunn av uttale eller arr fra operasjoner. LKG-teamene har spisskompetanse på å forebygge negativ psykososial utvikling. Når de følger opp barnet, kan dette bidra til å styrke barnets selvfølelse og evne til å utvikle mestringsstrategier i møte med andre.
Spesialundervisning
Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning.
Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp hvis de har behov for det.
Les mer: Tilrettelegging for barn og elever med behov for ekstra støtte